2024.11.14. 16:24
Black Friday: spórolj sokat, és ne hagyd, hogy átverjenek!
A Black Friday, vagyis a hálaadást követő pénteken tartott hatalmas leárazási hullám eredetileg az Egyesült Államokból származik, de az elmúlt másfél évtizedben Magyarországon is nagy népszerűségre tett szert. Utánajártunk, hogyan segítik a fogyasztóvédelmi szabályok a vásárlókat a valódi kedvezmények felismerésében, és mit gondolnak a Black Friday-ről a hazai kereskedők és vásárlók.
A fogyasztók Black Friday idején hatalmas kedvezményekkel találkozhatnak, különösen az elektronikai eszközök, a műszaki- és tartós fogyasztási cikkek esetében. Azonban a látványos leárazások mögött egyre szigorúbb szabályozások és éles verseny is meghúzódik, amely nem csak a vásárlóknak, hanem a kereskedőknek is kihívást jelent.
A megtévesztő akciók elleni védelem Black Friday idején
A fogyasztóvédelem új előírásokat vezetett be 2022 májusától annak érdekében, hogy megakadályozza a kereskedőket abban, hogy megtévesztő árcsökkentésekkel próbálják magukhoz csalogatni a vevőket. A fogyasztóvédelmi hatóság szerint a Black Friday akciókban jellemzően az akciós ár feltüntetésekor egy korábbi, tényleges árhoz viszonyított kedvezményes árat kell meghatározni és megjeleníteni.
„Az árak csökkentésére épülő akciók reklámozására, mint amilyen a Black Friday is, 2022. május 28-tól irányadó új előírások vonatkoznak” – közölte a fogyasztóvédelem. „A szabályozás célja annak megakadályozása, hogy a kereskedők megtévesztő árcsökkentéseket alkalmazzanak azzal, hogy az akciók előtt megemeljék a korábbi árat, és ezáltal megtévesszék a fogyasztókat az árengedmény mértékével kapcsolatban.”
Ez a rendelkezés egy harminc napos időszakot ír elő, amely során a kereskedőknek az akciót megelőző harminc nap legalacsonyabb árát kell figyelembe venniük. Ez segít biztosítani, hogy a fogyasztók valós kedvezményekben részesüljenek, és elkerülhetővé teszi az előzetes áremelések és hamis kedvezmények jelenségét. A fogyasztóvédelmi hatóság ezt ártörténet bekérésével ellenőrzi, és a kereskedőknek hitelt érdemlően kell nyilatkozniuk korábbi áraikról.
A Black Friday kihívásai a helyi kereskedők szemszögéből
A helyi kereskedők számára a Black Friday különösen nagy kihívásokat jelent. Ahogyan dr. Beréti Zsolt, a Tolna Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke megjegyzi, a globális áruházláncok és a nagy online áruházak hatalmas akciókkal vonzzák a vásárlókat, amelyeket a kisebb helyi üzletek nem tudnak minden esetben követni.
– A Black Friday egy tengerentúli hagyomány, ami az elmúlt talán tizenöt évben Magyarországon is kezdett elterjedni, és ezt abszolút átvettük mi is. Ennek az élharcosai – valódi nyertesei a multik, műszaki áruházak, online vállalkozások. Bődületes akciókkal csábítják a vevőket, amit a kiskereskedők nem feltétlenül engedhetnek meg. Gondoljunk csak egy pékre, aki a nyolcvan forintos zsemlét nem fogja tudni teszem azt ötven százalékos akcióval adni.
Az iparkamara elnöke szerint a Black Friday jelentősen hozzájárul ahhoz is, hogy a fogyasztók már az adventi időszak előtt megkezdik a karácsonyi vásárlást, ami háttérbe szorítja az ünnepek valódi jelentését.
Magyar és külföldi vásárlói tapasztalatok
Külön érdekesség, hogy a Black Friday 2024-ben Magyarországon nemcsak belföldi vásárlók számára vonzó, hanem sok külföldön élő magyar is kihasználja a kedvezményeket. Egy magyarországi vásárló, K. Péter, elmondta: – Tavaly szerettem volna vásárolni egy televíziót, aminek már hetekkel előre figyelni kezdtem az árát különböző online áruházakban, és a Black Friday-en sikerült ezt a viszonylag drága háztartási gépet jóval olcsóbban megvennem. Ezért úgy gondolom, érdemes néhány hetet várni.
Eközben egy külföldön élő magyar vásárló, H. Dóra, aki évek óta Németországból rendeli a magyar akciós termékeket, a következőképpen nyilatkozott: „A magyarországi Black Friday akciókban néha nagyobb kedvezményeket találok, mint itt kint, ezért mindig érdemes figyelnem a hazai webáruházak kínálatát is. Persze ez inkább az online kínálatra vonatkozik, és nyilván csak úgy éri meg, hogy havi rendszerességgel hazautazom.”
Mit tanácsol a fogyasztóvédelem a vásárlóknak?
A fogyasztóvédelmi hatóság minden évben figyelmezteti a vásárlókat, hogy a Black Friday előtti hetekben érdemes már megfigyelni az árakat, hogy biztosan valós akciókban részesülhessenek. „A fogyasztóvédelmi hatóság azt javasolja a fogyasztóknak, hogy a Black Friday dátumát megelőzően kettő-négy héttel már szemléljék a vállalkozások akciós ajánlatait” – áll a tájékoztatóban. A hatóság szerint ez az előzetes tájékozódás különösen hasznos, ha egy adott termék megvásárlása a cél.
A Black Friday Magyarországon a globális vásárlási trendekhez való igazodást tükrözi, de a helyi kereskedők számára nem minden esetben hoz hasznot. A fogyasztóvédelmi szabályozások célja a tisztességes verseny biztosítása és a vásárlók megtévesztésének megelőzése. Az inflációs nyomás és a folyamatosan változó gazdasági környezet ellenére a magyar vásárlók idén is nagy érdeklődéssel várják a Black Friday-t, miközben az online kereskedelem szerepe és dominanciája egyre növekszik.