Interjú

2024.07.04. 11:30

Azért küzd, hogy az embert lássák meg a bőrszín mögött

A kajdacsi Korsós Levente most vette át hittanári oklevelét Pécsen. Hátrányos helyzetű roma családból származik, ráadásul némi beszédhibával is küzd, úgyhogy nem kis teljesítmény a részéről, hogy idáig eljutott. Szeretne példaképül szolgálni majdani tanítványainak, ösztönözve a hasonlóan „messziről indultakat” a tanulásra és az istenkeresésre.

Wessely Gábor

Korsós Levente hazatért Kajdacsra a Pécsen szerzett oklevéllel és más relikviákkal (A szerző fotója)

– Úgy tudom, nem olyan közegből indult, ahonnan a hittudományi főiskolára szoktak kerülni a fiatalok…

– Hátrányos helyzetű cigány családból származom – mondja Korsós Levente. – Édesanyám nevelt egyedül. Van egy édestestvérem és több mostoha, ám velük nem szoros a kapcsolat. Nagymamámmal és három nagybátyámmal éltünk közös háztartásban. Az általános iskola elvégzésénél nagyobb céljuk nemigen van a kajdacsi romáknak. Egy-kettő, ha tanul szakmát, de az érettségi vagy a diplomaszersés nem része a cigány kultúrának. Nincs ilyen törekvés. 

– És a hit jelen van a mindennapjaikban? 

– Az se sokaknál. Nekem viszont szerencsém volt, mert a nagymamám elvitt magával vasárnaponként a templomba. A szertartások hangulata, énekei magukkal ragadtak, ezért az iskolában beiratkoztam az akkor még nem kötelező hittanszakkörre. Az egyik órán tanultunk arról, hogy „Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, mely Isten szájából származik”. Megértettem, hogy nem elég a testünket táplálni, hanem a lelkünknek is szüksége van eledelre, melyet Jézus szavai adhatnak nekünk. Volt több hittanárom, közülük elsősorban Sebestyén-Molnár Árpádnak tartozom köszönettel. Ő ültette el a szívemben a vallás, a Jóisten iránti érdeklődést. Leérettségiztem Szekszárdon, aztán Pécsre kerültem a hittudományira, ahol most fejeztem be tanulmányaimat hittanár–nevelőtanár szakon.

– Munka? 

– Az elmúlt tanévben már hittanárként dolgoztam, ami nem volt egyszerű a főiskola, a diplomamunka, a záróvizsgák mellett. Megterhelő volt az ingázás, mert Komlón kaptam állást, ahol a napközizésben is részt vettem. Felsősökkel és alsósokkal is foglalkoztam.

– Romákkal? Hallgatnak a cigány gyerekek a cigány oktatóra? Példaképnek tekintik? 

– Voltak persze romák is a tanulók között. De etnikai hovatartozástól függetlenül törekedtem megtalálni a közös hangot a gyerekekkel. Sajnos a mai világban egyre kevesebben tekintik mintának a pedagógust, hiszen a diákok elmerülnek a modern technológia nyújtotta világban. Bízom abban, hogy idővel példakép lehetek a cigány gyerekek számára. 

– A beszédhibája hátráltatja a tanításban? Vagy ez nem állandó, csak ha izgul, akkor jön elő?

– Ha nagyon fáradt vagy feszült vagyok, akkor jelentkezik. A tanítványaim empatikusak voltak, nem tulajdonítottak jelentőséget ennek. A bemutatkozáskor közöltem, hogy ez van, néha előfordulhat. Tudomásul vették, s mivel szeretettel közelítettem feléjük, később már fel sem tűnt nekik.

– Hogyan tovább? Esetleg a papi pálya is szóba jöhet?

– Tanítás és tanulás, de pap nem akarok lenni. Szeretnék még egy tanítói, vagy magyartanári, vagy gyógypedagógus szakot elvégezni. Lehet, hogy a doktorátust is megcélzom, mert az egyik egyetemi oktató ösztönzött erre a portfólióm értékelésekor. Tanári pályámon arra fogok törekedni, hogy példaadással, útmutatással segítsem a diákokat a személyes hitéletük kialakításában, elmélyítésében. Származásom miatt sokat kellett küzdenem azért, hogy elfogadjanak, az embert lássák meg a bőrszín mögött, tulajdonságaim alapján ítéljenek meg, ne az etnikai csoportról alkotott általános kép szerint. Missziómnak tekintem, hogy a hit felé terelgetés során, konkrét tapasztalatokat adhassak át, és életvezetésemmel is mintául szolgálhassak másoknak, elsősorban a különböző hátrányokkal küzdő tanulóknak.

Hosszú ideig a néptánc is az élete része volt

Korsós Levente 1999-ben született Szekszárdon. Kajdacson nőtt fel, máig ott él. Az Arany János Kollégiumi Program támogatásával érettségizett a szekszárdi I. Béla Gimnáziumban. Felsőfokú tanulmányait a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskolán folytatta. Most végzett, mint hittanár és nevelőtanár. Ökumenikus szemléletű. Három évig a Pécsi Evangélikus Roma Szakkollégium tagja is volt. Komlón kezdett dolgozni, tanítani; szeptembertől ott folytatja a munkát. Szabadidejében fut, olvas – főleg a Szentírást –, és zenét hallgat. Hároméves korától néptáncolt, de tavaly feloszlott a kajdacsi csoport. Ezt a társas együttlétet nagyon hiányolja. Törekvése, hogy jó tanár legyen, olyan, aki személyes példaadással terelgeti a tanulókat az ismertszerzés és a hit felé. Fiatal kora ellenére sok a tapasztalata: jól ismeri a falusi és a nagyvárosi életet, az emberi problémákat a társadalmi lét minden szintjén.  

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában