2024.08.31. 10:29
A Keselyűsi úti vasúti átjáró biztosítóberendezése meghibásodott, mutatjuk mi ilyenkor a teendő
Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy Szekszárdon, a Keselyűsi úti vasúti átjáró biztosítóberendezése meghibásodott péntek reggel. A Magyar Államvasutak Zrt. tájékoztatta lapunkat, hogy áramellátási hiba történt, a sorompó délelőtt fél tíz előtt már ismét üzemelt.
Illusztráció: MW
Olvasónk augusztus harmincadikán reggel nyolc óra körül az Interspar felől kanyarodni készült Keselyűsi úti vasúti átjáróhoz, a lámpánál azonban pirosat kapott. Ekkor tűnt fel a számára, hogy a vasúti sorompónál, mindkét irányban autók sorakoznak, miközben a sorompó nincs leengedve, ám eközben robog feléjük a vonat. Ahogy elhaladt a vonat, az autója is zöldet kapott. Ezután rákanyarodott a vasúti átjáró útjára, ahol nem látott semmilyen jelzést, végül óvatosan áthaladt a síneken. Meglepődött az eseten, nem tudta, hogy mi lehetett a probléma. Mint kiderült, áramellátási hiba történt.
Áramellátási hiba a vasúti átjárón
A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) tájékoztatta lapunkat, hogy Szekszárdon a Keselyűsi úti vasúti átjáró biztosítóberendezése augusztus harmincadikán, a hajnali órákban áramellátási hiba miatt hibásodott meg. A sorompó még aznap délelőtt 9 óra húsz perctől már ismét üzemel, a hibát elhárították a szakemberek. A meghibásodás ideje alatt a sorompó felemelt állapotban volt, a fénysorompó pedig sötét maradt. A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, maximum tizenöt kilométer per órás sebességgel közelítik meg.
A szabályokat be kell tartani
A MÁV ismertette, hogy a vasúti átjárón való áthaladásnál a magyar KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére. A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad.
A KRESZ betartásával nem alakulhat ki balesetveszély
A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha– egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott – a fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa. A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük. Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.