2022.11.01. 15:39
Az sem baj, ha többet kell fizetni érte
A gyártók már jelezték a sörözőknek, hogy hamarosan huszonhét százalékkal emelik a "folyékony kenyér" árát. Ez lehet, hogy változásokat hoz majd az italfogyasztási szokásokban.
Egyre többet fizetünk érte... (illusztráció, Shutterstock)
Fotó: Just dance
Schmidt Györgyné dombóvári sörözőtulajdonos lapunknak elmondta, hogy már nekik is jelezték a sörgyártók, hogy talán már ebben hónapban, huszonhét százalékkal emelik a sör árát.
– Nálunk sörből fogy a legtöbb, idáig annyira még nem vettük észre, hogy az árak miatt elpártolnának ettől az italtól a fogyasztók. Van, aki nyáron sörözik, télen átvált borra. A hideg időben nálunk is ez jellemző, mert elég finom borunk van. A minőségi italokat, a gyomorkeserűket is nagyon szeretik, nyáron a fiatalok koktéloztak, söröztek, most viszkiznek, fűszeres gint isznak, a drágább pálinkák szintén nagy kedvenceik, de a kommersz italok is mennek – tette hozzá.
Az egyre kétségbeejtőbb gazdasági helyzet, az energiaárak emelkedése, a magas infláció természetesen hat az italfogyasztási szokásokra is. Nagy Attila, a Brill Pálinkaház tulajdonosa lapunknak elmondta: a köznyelvben ugyan általánosan a pálinka szót használjuk, ám a bér- illetve magánfőzés során előállítható italokat gyümölcspárlatnak nevezik, a kereskedelmi, zárjegyes termék a pálinka.
– Azért kell különválasztani a kettőt, mert a palackozott italok piacán is jelentős változás következett be, miután megemelték a jövedéki adót, valamint a palackok ára is a triplájára nőtt. A lakosság az otthoni párlatok készítésénél nem nagyon számolgatja az árat, ám az üzletláncokban, a vendéglátóegységekben azért számon tartják, mennyit kérnek a pálinkáért. Statisztikai adataink alapján a kereskedelmi pálinkák piacán jelentős forgalomcsökkenés tapasztalható. Miután tudjuk, hogy az emberek nem isznak kevesebbet, vélhetően bér- vagy magánfőzésből pótolják kedvelt italukat – mondta.
Nagy Attila hozzátette: jelenleg nincs olyan eszköz a kezükben, hogy hatással lehessenek a pálinkaárakra. A prémium szegmenst látják el, fogyasztóik a magas minőségű pálinkát igénylik. A múlt hónap elemzései során azt vették észre, hogy a legdrágább málnapálinkájukból adtak el a legtöbbet, de a zöldségpárlatokból is sok fogy, a kedvelt kajszi- és szilvapálinkák azonban kissé háttérbe szorultak.
Az energiaitalt továbbra is kedveli a fiatal korosztály
Ezer Balázs italnagykereskedő lapunknak elmondta, hogy elsősorban fémdobozos, kisebb-nagyobb kiszerelésű italokat árusítanak: jeges teát, narancslét, mindenféle ízesítésű üdítőt, kólákat és energiaitalokat visznek a boltokba, a vendéglátóegységekhez. Tapasztalataik szerint ezen termékekből az áremelkedések óta sem fogy kevesebb. Hozzátette: az energiaital népszerűsége azóta töretlen, mióta először csak néhány ízben megérkezett a magyar piacra.
Eleinte csak diszkókban, szórakozóhelyeken lehetett ezekhez hozzájutni, és ez már akkor nagyon „menő dolog” volt. Amióta a boltok polcain is van, csak úgy kapkodják a vevők. Olyan termékről van szó, amit általában nem visz haza a vásárló, hanem a megvásárlása után nem sokkal megissza. A gyártók folyamatosan jönnek ki az új ízekkel, most már vattacukor ízesítésűt is lehet kapni. Hozzátesszük, ahogyan az alkoholos italokat, úgy a cukrozott üdítőket is ajánlott mértékkel fogyasztani!
kép: kocsma1-2 (A képek saját)
A kép illusztráció, fotó: MW-archívum
képalá: A sör töretlenül népszerű ital télen is, bár egy jelentős áremelés nyilván érezteti majd a hatását
vagy: A vendéglátóhelyek forgalma is csökken az infláció, a rezsiköltségek emelkedése nyomán