A Roszatom segítségével

2024.07.14. 07:14

Először sikerült siklóernyővel elérni az Északi-sarkot

Motoros siklóernyővel a világon először szállt le az Északi-sarkon az orosz Fjodor Konyjuhov és Igor Potapkin. A Roszatom kötelékébe tartozó, 50 Let Pobedi (Győzelem 50. évfordulója) elnevezésű atomjégtörő szállította a pilótákat a Ferenc József-földre, ahonnan 440 kilométeres repülés után szálltak le az Északi-sarkon egy kétüléses motoros siklóernyővel.

Teol.hu

A Roszatom kompozit anyagokat fejlesztő és gyártó részlege csúcstechnológiás anyagokat készített a siklóernyő beülőjét körbevevő áramvonalas burkolathoz, ennek és a póttartályoknak köszönhetően sikerült 900-ról 1200-1300 km-re növelni a motoros siklóernyő hatótávolságát.

Középen a két pilóta és a sarki repülést segítő csapat tagjai a szántalpas, kompozit anyagból készült áramvonalas borítású beülővel  
Fotó: Vadim Gurnov / Forrás: Roszatom

Moszkvában és a jégtörő fedélzetén párhuzamosan követte a vállalkozást segítő csapat a repülést.  A 440 kilométeres táv megtétele 10 óra 13 percig tartott, moszkvai idő szerint július 7-én 16:29-kor szállt fel a csapat és másnap július 8-án 02:42-kor szálltak le az Északi-sarkon. A távot a felszín felett 267 és 835 méter közötti magasságban repülve 47 km/h átlagsebességgel tették meg. 
A pilóták átrepültek az Északi-sark felett a nyugati félteke fölé, majd a landolásra kiválasztott jégtáblán szálltak ki, ami  nem volt egyszerű művelet az erős szél és a felszíni tájékozódási pontok hiányában. 

A pilóták a leszállást követően műholdas telefonon keresztül számoltak be a sikeres repülésről és az Északi-sark eléréséről, majd letáboroztak és felkészültek az egynapos sodródásra a jégtáblán az atomjégtörő megérkezéséig. A stáb folyamatos műholdas kapcsolatban van a pilótákkal, a műholdas jeladók automata üzemmódban folyamatosan továbbítják tartózkodási helyük pontos koordinátáit.  A jégtörő az előre megtervezett rutineljárás szerint közelíti meg és veszi fedélzetére a siklóernyősöket. 

„A Roszatom mindig is támogatott bennünket, ezért nem túlzás, hogy a vállalat kompozit anyagokat gyártó részlegének szakemberei jelentősen hozzájárultak a vállalkozásunk sikeréhez. Ezzel az úttal az orosz kompozit gyártás is rekordot döntött, hiszen a siklóernyő beülő burkolatához használt üveg- és szénszálas kompozit héj a zord sarkvidéki körülmények között is bizonyított” – közölte Fjodor Konyjuhov.

A fedélzeti műholdas jeladó által továbbított adatok elemzése után várhatóan bejegyzik, hogy motoros siklóernyővel először sikerült elérni az Északi-sarkot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában