2023.10.20. 12:14
Kevesebb bort isznak az emberek, mint pár éve
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2017-ben átfogó, reprezentatív piackutatást végzett a magyar borvásárlási és borfogyasztási szokásokról. Az idei évben hasonló alapokon, egyes kérdéseket megismételve egy három részből álló piackutatás készült, melynek eredményeit egy sajtónyilvános eseményen mutatták be.
A rozé borok fogyasztása 5 százalékkal nőtt
Forrás: Shutterstock
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT), mint közleményében írta, kiemelt figyelmet fordít a magyar bor legfontosabb piacának, Magyarországnak. A hazai borpiac, a hazai borfogyasztási szokások és trendek vizsgálata 2017-ben egy 1500 fős, személyes megkérdezésen alapuló reprezentatív felméréssel teljesült. A felnőtt lakosság borfogyasztási szokásait és borhoz kapcsolódó attitűdjét, a nem fogyasztók körében az elutasítás okait és magyarországi oltalom alatt álló földrajzi jelzések megítélését idén a Társadalomkutató Kft. három lépcsőben vizsgálta:
Online fókuszcsoportos beszélgetés fogyasztási gyakoriság szerint, 5 csoportban, csoportonként 8 fő részvételével.
Országos, reprezentatív piackutatás személyes lekérdezéssel a 18 év feletti lakosság körében, 1500 fős, lakóhelyre, nemre és korra reprezentatív mintával.
Ízpreferencia vizsgálat (18-35 éves korosztály), melynek során a megkérdezettek egy rövid kérdőív kitöltésével beszámoltak a borfogyasztási szokásaikról, ízpreferenciáikról és értékelték a „vakon” kóstolt hat eredetvédett magyar bort.
A 2017-2023-as reprezentatív lekérdezések összehasonlító elemzésének legfontosabb megállapításai: Jelentős csökkenést tapasztalnak a borfogyasztók száma és fogyasztási intenzitása terén.
Az egyéb alkoholos italok esetén is csökkenés tapasztalható, míg az égetett szesz fogyasztásának gyakorisága kissé növekedett. A borfogyasztás elutasításának két fő oka: „nem szeretem a bor ízét”, valamint „nem iszom semmilyen alkoholt”, 2017 óta nem változott. Ugyanakkor az az ok, hogy „a borivásnak nincs hagyománya a családunkban” idén sokkal feljebb került a listán.
A vörösbor fogyasztási aránya 7 százalékkal csökkent, míg a rozé borok fogyasztása 5 százalékkal nőtt.
Az ízteszten a magasabb cukortartalmú bor nyerte el leginkább a fiatal borfogyasztók tetszését: a késői szüretelésű édes sárgamuskotályt vásárolnák meg legszívesebben a megkóstolt 6 bor közül. A második legkedveltebb bor a száraz, könnyed és gyümölcsös kategóriába tartozik, a dobogó harmadik helyén pedig a rozé áll. A kutatásból kiderült, hogy az elsőként rozét fogyasztók nagyobb valószínűséggel válnak borfogyasztóvá, mint az elsőként fehér- vagy vörösbor fogyasztók.