2017.06.27. 10:09
Komoly költségekkel jár, ha egy sofőr villanyoszlopot dönt
Villanyoszloptörés esetén 300–500 ezer forint lehet a kárelhárítás közvetlen költsége. Ha a baleset okozójának van kötelező gépjármű felelősségbiztosítása, akkor a szolgáltató a biztosító felé nyújtja be a kárigényét.
Évente mintegy ötven villanyoszloptörés, -rongálás történik az E.ON Hungária Zrt. szekszárdi üzemének területén – tudtuk meg Egyházi Nikoletta szóvivőtől. Mint emlékezetes, két hete Tolnán, a Deák Ferenc utcában történt ilyen eset. Akkor egy bogyiszlói férfi hajnali öt óra körül Mözs irányából Fadd felé haladt, és egy kanyarban elvesztette az uralmát a jármű felett, az útpadkára sodródott, végül egy villanyoszlopnak csapódott, és kidöntötte azt – közölte akkor a megyei rendőr-főkapitányság sajtószolgálata.[caption id="" align="alignleft" width="650"] Nemrégiben egy autós Tolnán döntött ki egy villanyoszlopot, miután elvesztette az uralmát a jármű felett (Fotó: Szekszárd HTP)
[/caption]
A történtek kapcsán kérdeztük meg az áramszolgáltatót arról, ilyen esetekben mi az eljárás. Egyházi Nikoletta elmondta, hogy jellemzően mezőgazdasági munkavégzés során következik be valamilyen kár a villanyoszlopoknál. Attól függően, hogy kisfeszültségű vagy középfeszültségű hálózatról van-e szó, 50-500 fogyasztót érinthet a rongálás miatti áramkimaradás.
Amennyiben kisfeszültségű hálózati szakaszt érint az oszloptörés, kisebb ügyfélkörnél jelentkezik probléma, középfeszültségű hálózati elem esetén azonban akár egész transzformátorkörzeteknél szünetelhet az ellátás. Tolna megyében kisfeszültségű oszlopok törése, rongálása fordul elő nagyobb számban.
A helyreállítás átlagosan 20-30 szerelői munkaórát igényel, valamint a háttértámogató kollégák munkáját és oszloptípustól függően 3–8 órát vesz igénybe a helyreállítás – tette hozzá a szóvivő. Azt is elmondta, hogy egy-egy oszloptörés esetén az E.ON munkatársai a helyszínen káreseti jegyzőkönyvet vesznek fel, és amennyiben az elkövető ismert, az adatait rögzítik. A károkozással kapcsolatos költségeket, illetve az azok elszámolásához szükséges dokumentumokat összegyűjtik, és ha a baleset okozójának van kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása, akkor a biztosító felé nyújtják be a kárigényüket. Ha ez nem járható, jogi útra terelik az ügyet. Oszloptörés esetén a kárelhárítás közvetlen költsége átlagosan 300–500 ezer forint. Ha a károkozó nem ismert, esetleg elmenekül a helyszínről, a szakemberek hatósági intézkedést kérnek, illetve rendőrségi feljelentés tesznek.
A Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ha egy balesetnél rendőrök intézkednek, ott mindig vizsgálják, történt-e valamilyen jogellenes cselekmény, szabálysértés vagy bűncselekmény. Ha nincs sérülés, és csekély mértékben szegett szabályt a vétkes járművezető, akkor sokszor csak helyszíni bírságot szabnak ki. Ám ha súlyos sérülést szenved valaki, akkor már bűncselekményről is szó van, de akkor is büntetőeljárás indul, ha a vezető megvalósítja a közlekedési bűncselekmények valamelyikét. Ilyen például a közúti veszélyeztetés vagy a cserbenhagyás.