jog

2020.06.06. 18:15

A védjegyek megjelenítése lehet jogilag kifogásolható

Foray Nándor

Forrás: Beküldött fotó

Fotó: Ruprech_Judit

Dr. Horváth Péter ügyvédtől a védjegy fogalmával kapcsolatban arról érdeklődtünk, hogy kifogásolható-e jogilag, ha egy semleges hangvételű videóban szerepel egy márkanév, egy logó vagy egy termék, akár a szerző akaratán kívül ott van a háttérben?

– A márka egyedi névvel, megjelenéssel és ismertséggel rendelkező termék, szolgáltatás vagy szervezet megjelölése – kezdte dr. Horváth Péter ügyvéd. – A márkanév azért értékes a márka tulajdonosa számára, mert a fogyasztók azt a cég termékével, szolgáltatásával, és annak minőségével azonosítják. Mind a márkanevet, mind írásának, megjelenítésének módját védjegyként lehet levédetni. A védjegyjogosult bárkivel szemben felléphet, aki engedélye nélkül gazdasági tevékenység körében, árukkal vagy szolgáltatásokkal összefüggésben használ a védjeggyel azonos vagy ahhoz hasonló megjelölést; vagyis olyan megjelölést, melyet a fogyasztók a védjeggyel összetéveszthetnek. A kérdésben említett eset nem kifogásolható. Ha a tartalom előállítása és felhasználása gazdasági tevékenység céljából történik, akkor a védjegytulajdonos előzetes hozzájárulása szükséges.

– A YouTube-videók akár bevételszerzésre is alkalmasak, s ezek, ha termékmegjelenítést tartalmaznak, reklámnak is minősülhetnek. A gazdasági reklám fogalmát a 2008. évi XLVIII. törvény határozza meg. Minden olyan üzenet, tájékoztatás reklámnak minősül, amely kimeríti a reklámtörvényben meghatározott fogalmát, tehát elegendő az is, ha „csak” a vállalkozás neve, logója vagy terméke szerepel benne. Ha bevételszerzési céllal, gazdasági tevékenység körében, a jogosult hozzájárulása nélkül kerül tehát feltüntetésre más védjegye, akkor az álláspontom szerint jogsértő.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában