Magyar termék

2022.02.03. 07:00

A hazai az igazi, még ha időnként drágább is

Nagyon sok reklámmal és akciókkal próbálnak meg rávenni bennünket arra, hogy hazai termékek közül vásároljunk. Van akit nem is kell nagyon noszogatni, magától is a megbízható magyar zöldséget, húst, konzervet emeli le a polcról, de sajnos a többség még mindig az olcsóbb, bizonytalan eredetű importból válogat, legalábbis egy friss felmérés szerint.

Mauthner Ilona

Az elmúlt években tudatosabbak lettek a vásárlók, keresik a hazai termékeket. Fotó: Mártonfai Dénes

A magyar termékek hazai megítélése minden szempontból kiváló, egy felmérés szerint mégis csupán a magyarok egyharmada keresi tudatosan ezeket az árucikkeket az üzletek polcain. A legtöbben zöldséget, gyümölcsöt, húst és felvágottakat vásárolnak a hazai kínálatból. A bevásárlóközpontok, üzletláncok javára szól, hogy az elmúlt két évben egyre több magyar terméket forgalmaznak.

Számtalan kiváló kisebb-nagyobb cég működik megyénkben is, amely sajtkészítéssel, tejtermékek, péksütemények, vegyipari - vagy papírtermékek készítésével foglalkozik. A jó minőség és a haszon mellett nagyon fontos szempont az is, hogy helyben sokaknak biztosítanak munkalehetőséget.

Egy felmérés szerint a magyar fogyasztók szinte kivétel nélkül egyetértenek azokkal az állításokkal, hogy a magyar élelmiszerek ízletesek, nagy hagyományokkal rendelkeznek, jó minőségűek és az eredetük megbízható. A jó ár-érték arány tekintetében jobban megoszlanak a vélemények, de a magyarok négyötöde még így is a hazai termékre voksol. Habár a megkérdezettek kilencvenöt százaléka állította azt, hogy szívesen vesz magyar élelmiszert, a gyakorlatban csupán harmincegy százalék törekszik arra, hogy valóban hazai termék kerüljön a kosarába.

A felmérésből kiderült, hogy még mindig az ár a döntő, a válaszadók kétharmada számára ez a legfontosabb tényező.

Egy bonyhádi kisbolt vezetője kérdésünkre elmondta, a vásárlók sokkal tudatosabbak lettek az elmúlt pár évben, sokan érdeklődnek, honnan való a sertés-, a baromfihús, ami az üzletükben van. Az előbbit a környékbeli sertéstartóktól, a baromfit pedig az alföldi termelőktől vásárolja fel az a feldolgozó, amely az üzlettel szerződéses kapcsolatban vannak. Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy nagyon is számít a vásárlóknál az ár. Odafigyelnek az akciókra.

Magyar vagy hazai termék

Van különbség a magyar termék és a hazai termék között. Az utóbbinál elég, ha az összetevőknek pusztán a fele magyar termék, míg az elsőnél teljes egészében magyar lehet csak az összetevő.

Több akció is volt az elmúlt években, melyek a hazai termékek vásárlására ösztönöztek. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara például több kampánnyal is támogatta a gomba, az alma, a dinnye, valamint a marhahús és a méz népszerűségének növelését. A kamara az „Itthonról Otthonra” programot pár éve az óvodákra is kiterjesztette: eddig már több száz óvodás tett látogatást különböző helyi termelőknél, köztük gyümölcstermesztőnél, péknél, méhésznél, lekvár és szörp, illetve sajtkészítőnél.

Az „Itthonról Otthonra" kezdeményezés sikeresnek bizonyult, egy év után több mint harmincezer követővel rendelkezik a közösségi oldala. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában