Száguldás?

2024.07.29. 17:30

Sok a kérdőjel az e-roller kapcsán, de egy valami biztos, ittasan tilos vezetni!

Időről időre egy-egy baleset irányítja rá a figyelmet az elektromos rollerekre. Egyelőre gyalogosnak minősülnek az e-roller használók, miközben jelentős sebességre képes némely modell.

Révészné Hanol Erzsébet

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a közlekedés legmegosztóbb szereplői jelenleg az elektromos rolleresek. Ezen kétkerekű besorolása régóta vita tárgyát képezi, de mivel a KRESZ egyelőre nem rendelkezik róla, így az e-roller használója gyalogosnak minősül, miközben teljesítményétől függően a kerékpár vagy a segédmotoros kerékpár áll legközelebb az elektromos rollerhez. De erre a két járműre is különböző szabályozás vonatkozik. 

Sok a kérdőjel az e-roller kapcsán
Az e-rolleres jelenleg gyalogosnak minősül Fotó: MW

Még vár a besorolásra az e-roller

Év elején már elindult az egyeztetés az elektromos rollerek besorolásáról, ám ez mostanáig még nem zárult le. Ám időről időre újabb baleset irányítja rá a figyelmet arra, hogy egyre sürgetőbb ez ügyben a KRESZ módosítása. Nemrégiben vármegyénkben, Dombóváron történt egy súlyos sérüléssel járó baleset. Miként arról portálunkon is beszámoltunk, egy 21 éves döbröközi férfi közlekedett elektromos rollerrel úgy, hogy közben szabálytalanul egy utast is szállított. A rolleres figyelmen kívül hagyott egy STOP táblát, és megállás nélkül hajtott be a kereszteződésbe, ahol egy busznak ütközött. Az e-roller 15 éves döbröközi utasa súlyos, életveszélyes sérülést szenvedett, sofőrje könnyebb sérüléssel megúszta.

Az eset kapcsán Komlósiné Kiss Anetthez, a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivőjéhez fordultunk. Emlékeztetett rá, hogy a KRESZ ugyan még nem rendelkezik külön az elektromos rollerekről, de július 16-tól érvénybe lépett egy rendelkezés, ami alapján kötelező felelősségbiztosítást kell kötni azokra a hatósági nyilvántartásba nem vett járművekre, így az e-rollerekre is, amelyek 25 kilogrammnál könnyebbek, de tervezési sebességük meghaladja a 25 kilométer/órát, valamint a 25 kilogrammnál nehezebbekre akkor, ha a tervezési sebességük több mint 14 kilométer/óra. A rendőrségi szóvivő ugyanakkor hozzátette, hogy érvényes kgfb megléte esetén a biztosító a másnak okozott kárt téríti meg, ha valaki e-rolleresként sérül, akkor csak abban az esetben kap kártérítést, ha rendelkezik baleset-biztosítással.

Nem szégyen a bukósisak használata

Ellenőrzések alkalmával az e-rollereseket is igazoltathatják a rendőrök. Ezen alkalmakkor a szabályok betartására, a biztonságos közlekedés fontosságára hívják fel a figyelmet. Komlósiné Kiss Anett azt hangsúlyozta ezzel kapcsolatban, hogy ugyan nem kötelező, de javasolt az e-rolleresek számára a bukósisak használata – akár egy nagyobb védelmet nyújtó motoros sisaké is –, illetve térd- és könyökvédő is ajánlott a nagyobb sérülések elkerülése érdekében.

Egyelőre az Európai uniós szabályozások sem tudták lekövetni az e-rollerek nagyarányú térnyerését, ezért az sem ad kapaszkodót a magyar törvényhozásnak, azonban a Kúria nemrégiben közzétett egy állásfoglalást, miszerint az elektromos roller gépi meghajtású járműnek minősül, ezért tilos ittas állapotban vezetni. Ha valaki ez ellen vét, annak ugyanolyan jogkövetkezménnyel kell számolnia, mintha autót vezetett volna ittasan.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában