Környezetvédelem

2024.08.28. 11:30

Sikerek és kihívások a MOHU visszaváltó automatákkal: A vásárlók szeretik, de van még hova fejlődni

A MOHU visszaváltó automaták bevezetése jelentős előrelépés Magyarország környezetvédelmében. A rendszer gyorsan népszerűvé vált a vásárlók körében, ám az üzletek, különösen a kisebb településeken, komoly nehézségekkel szembesülnek az üzemeltetés során. Merkl Krisztina üzletlánc-tulajdonos és vásárlók osztják meg tapasztalataikat a mindennapi használatról.

Balogh Éva

A MOHU visszaváltó automaták bevezetése nagy lépés Magyarország környezetvédelmében. A visszaváltási rendszer, amely lehetővé teszi a palackok, üvegek és dobozok újrahasznosítását, gyorsan népszerűvé vált a lakosság körében. 

repont, üvegvisszaváltás, flakonvisszaváltás, újrahasznosítás
 Naponta hatmillió üveget váltanak vissza hazánkban (Illusztráció: MW)

Pozitív vásárlói élmények a visszaváltó automatákkal

A vásárlók lelkesen használják az automatákat, különösen azért, mert így közvetlenül hozzájárulhatnak a környezetvédelemhez, miközben anyagi előnyökre is szert tesznek. Az egyik szekszárdi áruház vásárlója elmondta, hogy unokájával rendszeresen visszaváltják az üvegeket: „Mi a 4 éves kis unokánkkal járunk visszaváltani az üvegeket, nagyon élvezi, hogy ő dobálhatja be. Számunkra ez egy jó móka, és egyben tanulságos is, mert így a kisgyerek is megtanulja, hogy fontos a hulladékot szelektíven gyűjteni.” Hasonló lelkesedéssel beszélt egy fiatal pár, akik gyakran használják az automatákat: „Minden hétvégén összegyűjtjük a heti üres palackokat és dobozokat, majd elvisszük az automatához. Szeretjük, mert egyszerűen működik, és jó érzés, hogy azonnal visszakapjuk a pénzt, amit a következő bevásárlásra használhatunk fel” – mesélte Péter és barátnője Anna.

Üzleti kihívások a visszaváltó automaták üzemeltetésében

Amíg azonban a vásárlók élvezik az új rendszert, az üzletek üzemeltetése során több kihívás is felmerül. Merkl Krisztina az egyik vármegyében is ismert üzletlánc tulajdonosa rámutatott, hogy bár az új rendszer pozitív hatású, a gyakorlati megvalósítás során több nehézség is adódik. – Az indulás, mint minden új rendszer esetében, nem megy zökkenőmentesen. Az automaták gyakran meghibásodnak, és a javításukra napokat, sőt, heteket kell várni. Ez különösen problémás, mert a vásárlók napi szinten használnák őket, és csalódottak, amikor ezek nem működnek – mondta a tulajdonos.

A MOHU–val való kapcsolattartás is nehézkes. Merkl Krisztina szerint a cég nem mindig válaszol időben a megkeresésekre, és az elszámolások is késnek, ami anyagi terhet ró az üzletekre. – Az automaták kiadnak egy blokkot, amelyet a vásárlók az üzletben levásárolhatnak, de a MOHU–tól még nem kaptunk elszámolást, ez hosszú távon nem fenntartható – tette hozzá.

A pénz visszautalásával is gondok adódnak. Ha a vásárlók bankszámlára kérik a visszafizetést, és az összeg nem érkezik meg időben, gyakran az üzlet dolgozóitól várják a probléma megoldását. – Ez egy kellemetlen helyzet, mert mi nem tudunk segíteni ebben, mégis mi kapjuk a panaszokat – mondta Merkl Krisztina.

Ennek ellenére a vásárlók többsége elégedett az új rendszerrel. – Szerintem nagyszerű, hogy van lehetőségünk ilyen egyszerűen visszaváltani az üvegeket. Eddig mindig probléma volt, hogy hova vigyük őket, most pedig csak bedobjuk az automatába, és kész. Ráadásul a boltban azonnal fel is használhatjuk a kapott utalványt– mondja Bence, egy másik vásárló.

Növekvő népszerűség és jótékony adományozás

A MOHU országos közleményében szintén sikerről számolt be. Naponta 6 millió darab palackot, üveget és dobozt váltanak vissza a vásárlók, ami azt mutatja, hogy az új rendszer gyorsan népszerűvé vált. Az eddig visszaváltott palackok száma már meghaladta a 150 millió darabot, és a vásárlók mintegy 6,2 milliárd forintot kaptak vissza utalvány formájában. Emellett a vásárlók egyre gyakrabban választják a jótékony célú adományozást is: eddig 28 millió forintot adományoztak gyerekgyógyításra. Jelenleg egy alapítványnak van lehetőség felajánlani a visszaváltott palackok árát, de természetesen a jövőben a támogatható civil szervezetek és alapítványok körét is bővíteni tervezik – tájékoztatott a MOHU sajtóosztálya.

A csökkenő műanyag hulladék mennyiségére is rákérdeztünk az Alisca Terra területi hulladékkezelőnél. Elmondták, hogy pontos adatokkal még nem tudnak szolgálni, de magánemberként ők is érzékelik, hogy a szelektív tárolóedények, különösen a sárga kukák, lassabban telnek meg, mint korábban. Ez azt jelzi, hogy a visszaváltási rendszer hatékonyan hozzájárul a műanyag hulladék mennyiségének csökkentéséhez. A pontos adatokra azonban 1-2 hónapot még várni kell.

Fejlesztések és bővítési tervek

Bár az új rendszer még nem tökéletes, és több területen is szükség van fejlesztésre, a vásárlók pozitívan fogadták a visszaváltási lehetőséget. A rendszer bővítése folyamatos, és a MOHU ígérete szerint a jövőben még több automatát telepítenek, ami remélhetőleg enyhíti majd a jelenlegi problémákat. Az üzletek számára azonban továbbra is kihívást jelent az új rendszer üzemeltetése.

A visszaváltási rendszer bevezetése ugyanakkor egyértelműen pozitív hatással van a környezetvédelemre, és segít a vásárlóknak abban, hogy közvetlenül hozzájáruljanak a hulladék csökkentéséhez és újrahasznosításához. Az üzletek és a MOHU közötti együttműködés fejlesztése pedig a jövőben még hatékonyabbá teheti ezt a rendszert.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában