Vállalkozások

2024.09.05. 20:00

Generációváltás – jó kezekbe kell átadni a céget, hogy ne bukjon el

Bő három évtized telt el a rendszerváltás óta, s ennek az új kornak kezdetén alakult hazai vállalkozások tulajdonosai legtöbben már hatvanas éveiket tapossák. Idősödik ez az első cégalapító generáció, s mind gyakrabban töprengenek, hogyan tudnák átadni vezető pozíciójukat az utódoknak, vagy esetleg egy szakértő menedzsmentnek.

Szepesi László

A generációváltás nem egyszerű, a felelősség nagy. Egyénileg azért, mert egy életmű folytatásáról kell dönteniük, s ezen is múlik, hogy a cég továbbra is sikeres lesz, vagy elbukik. De társadalmilag is lényeges ez, mert a magyar gazdaság termelésének jelenős részét ezek a kis- és középvállalkozások adják, s ezt kell tenniük a jövőben is.

Fotó: Szepesi László

Még nincs jó hazai gyakorlat

A generációváltásra még nincs jó hazai gyakorlat, nemzetközi szinten pedig az első generáció váltását a vállalkozásoknak mindössze harmada élte túl. Mindez indokolta, hogy a Tolna Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara egy a területet jól ismerő szakembert, Laczkó Péter szervezetfejlesztési trénert, a Lawrence & Bennet vezetőjét hívta, hogy tartson előadást. Ő pedig csütörtökön délelőtt gyakorlati példákon keresztül mutatta meg, hogy milyen alapvető feltételek kellenek ahhoz, hogy a generációváltást sikerrel lehessen véghezvinni.

Minden problémát neki kell megoldani

A vállalkozások, amelyek hamarosan nekifutnak ennek a problémának – mondta – legnagyobb részt egy kézben lévő cégek. A tulajdonos egy nagyhatalmú, erős akaratú ember, egy küzdő, nagy játékos, aki majd egy élet munkáját kell, hogy átadja valakinek. Eközben gond, hogy az összes fontos döntés nála van, minden problémát neki kell megoldani, a legfontosabb feladatokat ő végzi, gyakorlatilag a cég összes a döntési pozíciója az ő kezében van. A váltáskor viszont nagyon erős bizalom kell majd, hogy ezeket a létfontosságú vezetői pozíciókat el tudja engedni. Mert csak akkor lehet nyugodt, ha tudja, hogy aki átveszi, az a feladatokat jobban megoldja, mint teszi ő. 

Sok ma még a „maszatos” szervezet

Azért, hogy elkerüljék, megelőzzék, megkönnyítsék ezt a nehéz döntést, kell egy olyan szervezeti rend, ahol teljesen egyértelműek a pozíciók, teljesen egyértelműek a felelősségi és a döntési hatáskörök. Ma még sok hazai kis- és középvállalkozásnál nincsenek meg ezek. Sok a „maszatos” szervezet, folytatta, ahol a vezető minden nap, mindenkinek kiadja a feladatot, és megszokja, hogy minden problémát neki kell megoldani, mert – úgy hiszi – csak az jó, amit ő csinál. 

Egy elkényeztetett gyerek nem lesz küzdő

Említette az előadó, külföldön úgy születtek generációs vállalkozások, hogy az utódot már kiskorában beültette a vezér maga mellé. Úgymond, a nagypapa ölében ülve targoncázik, nyaranta a cégnél dolgozik, megszerettetik a gyerekkel a vállalkozást. Akit úgy is kell nevelni, hogy legyen majd a vállalkozás élére egy küzdő, harcos vezető. Egy elkényeztetett gyerek soha nem lesz küzdő, hisz megszokta, hogy mindent alanyi jogon megkap. Az utódnak rendelkezni kell emberi erényekkel, mint okosság, alázat, rendszeretet, szorgalom, hajlandóság a tanulásra, a kemény munkára. 

Kell egy jól kidolgozott stratégiai terv

Laczkó Péter elmondta, a váltásra kell egy jól kidolgozott stratégiai terv arra, hogyan és mennyi idő alatt veszi át az utód, lépésről lépésre a pozíciókat. Kellenek mentorok, akik segítik az új gyereket mintegy beintegrálni a cégbe, hogy jól csinálja azt, amit majd csinál, s hogy örömét is lelje benne. 

Azt is meg kellene fogalmazni, hogy a családon belül hogyan kezelik majd az esetleges konfliktusokat. Megalkotni egy családi alkotmányt, letenni az alapokat, s a programot végig menedzselni. Mert generációváltást nem lehet hónapok alatt megcsinálni, csupán akkor, ha valami baj van, ha hirtelen történik valami. 

A feladat egyre sürgetőbbé válik

Ahogy múlnak az évek, a 130 ezer hazai vállalkozó számára egyre sürgetőbbé válik a feladat, továbbadni, jó kezekbe adni a céget. Ma még legtöbb helyen szokások alapján mennek a dolgok. Ehelyett ki kell építeni a vállalati kultúrát, hogy az új generáció a meglévő értékekre alapozva, a kor vívmányainak megfelelően, az irgalmatlan tempóban fejlődő technikát használva, hasznosítva, gyorsan reagálva a kihívásokra, vigye majd tovább a vállalkozást. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában