2024.09.19. 14:00
Szigorodnak a szabályok az e-rollerekre és használóikra
Az elektromos rollerek száma a városi közlekedésben rohamosan nő, és ezzel új kihívások elé állítja a hatóságokat és a közlekedőket egyaránt. Idén több mint kétszáz balesetet okoztak e-rollerek az utakon. Jelenleg a hatályos KRESZ nem különbözteti meg az e-rollereket önálló jármű-kategóriaként, azonban az új KRESZ-ben már definiálni fogják ezeket. A rendőrség jelenleg statisztikai célokra határoz meg külön járműfogalmakat, de hamarosan ezek az előírások hivatalossá válnak.
Az elektromos rollerek, vagyis e-rollerek egyre népszerűbbek a városi közlekedésben. Az idei Biztonság Hete rendezvénysorozat is rámutatott, hogy az e-rollerek használata nem mentes a kockázatoktól. A 2024-es esemény kiemelt figyelmet szentelt az e-rollerek, a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésbiztonságának, figyelmeztetve a növekvő baleseti számokra és az új szabályozások fontosságára.
A rendőrség tájékoztatása szerint az év első hét hónapjában több mint kétszáz személyi sérüléssel járó balesetet okoztak e-rolleresek. Az ezekkel történt balesetek aránya különösen figyelmeztető, hiszen az összes baleset 35 százaléka, valamint a halálos kimenetelű balesetek 36 százaléka a gyalogosokhoz és kerékpárosokhoz kapcsolódik. Ezen adatok fényében a hatóságok különösen fontosnak tartják a felvilágosítást és a közlekedési szabályok betartását.
E-roller típusok és új szabályok
A tervek szerint az új KRESZ-ben az elektromos rollereket két csoportba sorolják:
Kis teljesítményű motoros roller: Olyan járművek tartoznak ide, amelyek súlya nem haladja meg a 35 kg-ot, motorjuk névleges teljesítménye pedig legfeljebb 1000 W. Ezek a rollerek sík úton nem képesek 25 km/óránál gyorsabban haladni. A szabályozás szerint az ilyen rollerekre a kerékpárokra vonatkozó előírások lesznek érvényesek, azaz a 12 éves alsó korhatár, a 25 km/órás sebességkorlát, a világítás kötelező használata, valamint a kerékpárosokkal azonos védőfelszerelés viselése.
Nagy teljesítményű motoros roller: Azok a járművek, amelyek súlya meghaladja a 35 kg-ot, vagy motorjuk teljesítménye meghaladja az 1000 W-ot, illetve gyorsabbak, mint 25 km/óra. Ezek a rollerek a segédmotoros kerékpárok szabályozása alá esnek majd. Ez azt jelenti, hogy kötelező lesz számukra a bukósisak viselése, a biztosítás megkötése, a megfelelő jogosítvány megszerzése, valamint legnagyobb sebességük 40 km/óra lehet. Emellett nem hajthatnak fel gyalog- és kerékpárutakra, járdákra és kerékpársávokra.
Statisztikai adatok: egyre több baleset e-rollerekkel
Az e-rollerekkel kapcsolatos balesetek számát a rendőrség már 2024. január 1-je óta statisztikai adatgyűjtés céljából követi nyomon. A 2024-es év első hét hónapjában 319 személyi sérüléssel járó baleset történt e-rollerek részvételével. A statisztika szerint a balesetek kétharmadában a rollert használók okozták a balesetet. Az e-rollerrel közlekedők különösen védtelenek a közúti forgalomban, hiszen nincs karosszéria, amely megvédené őket, és passzív biztonsági eszközökkel sem rendelkeznek. Ezért kiemelten fontos, hogy megfelelő védőfelszerelést viseljenek, a bukósisak életet menthet.
Mi várható az új KRESZ-ben?
Az új KRESZ-szabályozás célja, hogy világos és egyértelmű kereteket adjon az e-roller használóknak, és csökkentse a balesetek számát. A szabályok betartásával az e-rollerek biztonságosabbá válhatnak a közutakon, segítve a közlekedők védelmét, legyen szó akár kerékpárosokról, gyalogosokról, vagy e-rollerrel közlekedőkről. A Biztonság Hete sorozat keretében a Tolna Vármegyei Rendőr- főkapitányság munkatársaival csütörtökön és pénteken Bonyhádon, illetve szombaton a Szekszárdi Szüreti Napok keretében találkozhatnak az érdeklődők.