Közlekedés

2024.09.01. 15:30

Nem kell pánikba esni a sziréna hallatán

A Szegeden történ baleset ismét ráirányította a figyelmet arra, mi a teendő, ha sofőrként megkülönböztető jelzést használó járművel találkozunk a forgalomban. Magyar Lajos vezetésoktatót kérdeztünk arról, mi a helyes magatartás.

Révészné Hanol Erzsébet

Tűzoltóautó és személygépkocsi ütközött múlt vasárnap Szegeden. A baleset következtében a gépjárműfecskendő felborult, és letarolta a közeli villamosmegállót. A szemtanúk beszámolóiból tudni, hogy a tűzoltóautó megkülönböztető jelzést használva, vagyis kéklámpa-szirénával sietett káresethez. A történtek kapcsán megkerestük Magyar Lajost, a szekszárdi TIR-Suli vezetésoktatóját, és arról kérdeztük, mi a helyes magatartás, ha az autóvezető a sziréna hangjából észleli, kéklámpás jármű közelít. – Először is az a fontos, hogy egyáltalán hallja meg időben a hangjelzést, vagyis kerülje a túl hangos zenehallgatást – kezdte a szakember. Mint mondta, ha a sofőr időben észreveszi a megkülönböztető jelzést használó járművet, több ideje lesz úgy manőverezni, hogy szabad utat tudjon biztosítani neki.

Nem kell pánikba esni a sziréna hallatán
Tűzoltóautó és személygépkocsi ütközött múlt vasárnap Szegeden Fotó: Délmagyar

A megkülönböztető jelzést használó járműnek elsőbbsége van

Fontos, hogy egy ilyen szituációban nyugodt maradjon az autóvezető, lassítson, győződjön meg róla, hogy merről érkezik a kéklámpás autó, és húzódjon félre, amint erre lehetősége van. Lámpás kereszteződésben akkor is tanácsos inkább állva maradni, és megvárni a szirénázó jármű elhaladását, ha a lámpa egyébként már zöldre váltott.

A KRESZ úgy rendelkezik, hogy a megkülönböztető jelzést használó járműveknek minden esetben elsőbbséget kell adni, szabaddá kell tenni előttük az utat, és tilos megelőzni azokat. A közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet azt is előírja, hogy a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője figyelmen kívül hagyhatja a közúti jelzéseket – kivéve a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit –, illetve a KRESZ meghatározott paragrafusait, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette. A megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője megállhat olyan helyen, ahol az egyébként tilos, de a megkülönböztető fényjelzést ilyenkor működtetni kell, viszont a hangjelzés használata álló járművön tilos. A közlekedés többi résztvevőjének fokozott óvatossággal szabad megközelítenie az ilyen járművet, és úgy elhaladnia mellette.

Szimulátor segíthet az oktatásban

Magyar Lajos hozzátette: az, hogy az autósok egy része nem megfelelően reagál a szirénázó jármű közeledésére, annak is betudható, hogy az oktatás során, a gyakorlati óraszám alatt nem feltétlenül találkozik ilyen szituációval, így nem szerez ebben tapasztalatot. Azt tanácsolja ezért, hogy utasként is érdemes megfigyelni az ilyen helyzeteket, hogy amikor a volán mögött találja magát benne az ember, akkor a lehető legjobban tudja kezelni azt.

Arról is beszélt, hogy tervben van egy olyan szabálymódosítás, amely lehetővé tenné a tanulóvezetők számára, hogy a gyakorlati órák egy részét szimulátoron teljesíthessék. Ezeken pedig több forgalmi helyzetet elő lehet idézni, így például azt is, amikor megkülönböztető jelzést használó járműnek kell elsőbbséget biztosítani. De az interneten elérhető, ezzel kapcsolatos videók megtekintése is hasznos lehet.

A forgalom más szereplőire, a gyalogosokra és a kerékpárosok is kitérve, Magyar Lajos azt hangsúlyozta, hogy jobb kerülni a külvilág teljes kizárását zenehallgatással, telefon nyomkodással. Továbbá azt tanácsolta, hogy a zöld jelzés ellenére se lépjenek le a zebrára, ha szirénázva közelít egy kéklámpás autó.

Bárkihez siethetnek

Sajnos arra is van példa, hogy valaki szándékosan tart fel megkülönböztető jelzést használó járművet. Korábban mentőautó- és tűzoltóautó sofőröket kérdeztünk a tapasztalataikról. Egybehangzóan azt kérték, hogy azok, akik akadályozzák a megkülönböztető jelzést használó autók haladását, gondoljanak arra, hogy ők is kerülhetnek olyan helyzetbe, amikor miattuk vagy hozzátartozójuk miatt sietnek. A tűzoltóautók gépjárművezetői akkor arról is beszéltek, hogy miután az autósok elengedtek egy tűzoltóautót, számítsanak rá, hogy nagy eséllyel jöhet még további is. Gyakran ugyanis két-három szer vonul egymás mögött. Arra is figyelmeztettek, hogy a legrosszabb, amit egy autós tehet, ha beletapos a fékbe, ugyanerre késztetve a mögötte érkező nagy jármű sofőrjét is. Egy 16 tonnás tűzoltóautó féktávja hosszabb, és álló helyzetből nehezebben gyorsul újra.

A mentőautók vezetői pedig azt hangsúlyozták, hogy gyakran okkal haladnak lassan a megkülönböztető jelzés ellenére is, mert van hogy a beteg állapota ezt követeli meg. A vonulások során pedig nemcsak a betegért felelnek, hanem a bajtársakért, az autóért és annak felszereléséért és persze a forgalom többi résztvevőjéért is.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában