2024.10.21. 09:50
Digitális állampolgárok leszünk
Jövő év január 16-ától jelentős változások várhatók az elektronikus ügyintézésben, hiszen megszűnik a hagyományos ügyfélkapus belépés. Az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás bevezetése biztonságosabbá és egyszerűbbé teszi az állampolgári ügyintézést, viszont a mostani ügyfélkapu fiókunknak búcsút inthetünk. Tolna vármegyei felhasználók osztják meg véleményüket az új rendszerről.
A digitális ügyintézés világában jelentős változások várhatók 2025-től, amikor már nem használhatjuk a hagyományos Ügyfélkapu belépésünket. A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás mellett a kétfaktoros azonosítást használó Ügyfélkapu+ kap fontos szerepet az új rendszerben. Az Ügyfélkapu+ szükségességének alapja a biztonság, hiszen a szokásos felhasználónév és jelszó helyett egy időalapú, egyszeri jelszóval (TOTP) is hitelesíteni kell a belépést. Az online banki felületeken nem ismeretlen gyakorlat ez. A kétfaktoros azonosítás nagymértékben csökkenti a kibertámadások kockázatát, adataink így még nagyobb védelemben lesznek.
Mit hoz a Digitális Állampolgár mobilalkalmazása?
Az alkalmazás 2025-ben válik alapvető részévé az elektronikus ügyintézésnek. Persze már most lehet használni, például személyazonosításra, rendőri igazoltatásra és bejelentkezésre állami weboldalakra jelszó és felhasználónév megadása nélkül. A felhasználók hozzáférhetnek személyes és gépjárműadataikhoz, amelyek alapján megoszthatják vagy hitelesíthetik azokat e-mailben. Az új digitális erkölcsi bizonyítvány pedig Magyarország első hivatalos digitális okmánya lesz.
Az ügyfélkapu+ használata és a kétfaktoros azonosítás előnyei
A digitális állampolgárság részeként bevezetett ügyfélkapu+ a hagyományos felhasználónév-jelszó páros helyett időalapú, egyszeri jelszóval (TOTP) hitelesítést kínál. Ez sikerült, megerősíti az adatbiztonságot, így az e-ügyintézés sokkal biztonságosabbá válik. Mária, tolnai nyugdíjas nem ismeretlen az online világban, de a kétfaktoros azonosítástól kissé tart: „A kétfaktoros azonosítás számomra a banki belépésnél is bonyolult, de nincs mit tenni, ideje lesz megszoknom, mert a sorban állást még ennél is jobban utálom.” Anikó végigcsinálta a digitális állampolgárság applikáció regisztrációs folyamatát, megosztotta velünk tapasztalatait: „Az applikáció letöltése után személyesen kellett felkeresni egy Kormányablakot az azonosításhoz, mert nincs eSzemélyim. Az egész folyamat gyors és egyszerű volt, három perc alatt végeztünk.” Az applikáció tehát előre letölthető, így a kormányablakban a digitális állampolgárság aktiválása még gyorsabb lesz. Az ügyintézés során érdemes előre időpontot foglalni az ügyfélkapu rendszerén keresztül, hogy elkerüljük a hosszú várakozást.
Milyen ügyeket lehet intézni a Digitális Állampolgár applikációval és az Ügyfélkapu+ segítségével?
A Digitális Állampolgár applikáció és az Ügyfélkapu+ rendszerén keresztül kényelmesen és biztonságosan intézhetjük online ügyeinket. Az alkalmazás segítségével az alábbi szolgáltatások vehetők igénybe:
- Személyazonosítás: Az applikációval például igazolhatjuk magunkat rendőri igazoltatás során vagy más állami szervekkel való kapcsolatfelvételkor.
- Erkölcsi bizonyítvány igénylése: Az applikáció segítségével digitális erkölcsi bizonyítványt tudunk igényelni, amely Magyarország első teljesen digitális okmánya.
- Gépjárműadatok kezelése: A tulajdonunkban vagy üzemeltetésünkben lévő gépjárművek adatait is kezelhetjük, megtekinthetjük és továbbíthatjuk hitelesített formában.
- Digitális aláírás: Az applikáció lehetőséget ad a minősített elektronikus aláírás használatára is, ezzel különböző hivatalos dokumentumokat hitelesíthetünk anélkül, hogy kinyomtatnánk őket.
- Időpontfoglalás a kormányablakokba : Egyszerűen foglalhatunk időpontot a kormányablakokba, hogy elkerüljük a hosszú sorban állást.
- Bejelentkezés állami weboldalakra : Az ügyfélkapu+ rendszerrel e-mail cím és jelszó megadása nélkül, gyorsan bejelentkezhetünk különböző állami weboldalakra és alkalmazásokba.