2024.07.02. 14:18
Hogyan befolyásolja az autónk kora az éves költségeket?
Egy új autó vásárlása előtt számos körülményt átgondolunk; nem mindegy, hogy hányan, milyen gyakran, milyen hosszú távon használjuk a gépjárművet, az egyik legfontosabb szempont azonban – a legtöbbünk számára – az autó ára. Persze lehetnek kivételek, de alapvetően elmondhatjuk, hogy minél régebbi járművet választunk, annál kedvezőbb összegért juthatunk hozzá, sokan mégis tartanak a használt autóktól. Valóban igaz az, hogy minél öregebb a jármű, annál magasabb éves költségekre számíthatunk? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
Forrás: 123rf.com
Értékvesztés
Ez az a kategória, ahol minél régebbi egy autó, jellemzően annál jobban teljesít. Az értékvesztés kiszámításához ismernünk kell a jelenlegi vásárlási értéket, melyből aztán kivonjuk a – például 10 évvel – későbbi várható eladási árat. Minél öregebb az autó, általában annál alacsonyabb a vásárlási értéke, melyből értelemszerűen kevesebbet tud évente veszíteni, így ha az alacsonyabb értékvesztés fontos nekünk, érdemes minél régebbi autót vásárolni.
Javítási, karbantartási költségek
Ezt a témát már több szempontból is vizsgálhatjuk. Az újabb autók – különösen az elektromos vagy hibrid modellek – egyes alkatrészeit azok meghibásodása esetén gyakran jelentős összegekért tudjuk csak kicserélni, hiszen azok megvásárlása és beszerelése is igen költséges lehet. Persze erre ritkábban kerül sor, hiszen az első években általában csak a kötelező szervizen kell megjelennünk. Egy új autóra ráadásul gyakran vállal a gyártó bizonyos ideig garanciát, ami a rendszeres karbantartás mellett az esetleges meghibásodások javítását is magában foglalhatja.
Egy régi alkatrészt sokszor olcsóbban is megkapunk, ez az előny azonban elveszhet akkor, ha autónk gyakran szorul javításra. Minél régebbi egy gépjármű, annál jobban elhasználódnak, kopnak az egyes részei: ha sokat használjuk, akkor azért, de ha folyton a garázsban áll, akkor éppen emiatt. Meghibásodhat a motor, az akkumulátor, a sebességváltó vagy éppen a fékrendszer, a gyakori javítás pedig természetesen többszöri kiadással is együtt jár.
A költségeinket növelheti az is, hogy egy idősebb autó esetében felmerülhet az alkatrészek hiányának problematikája is: ha az adott járművet már régóta nem gyártják, lehet, hogy csak nagy nehézségek árán jutunk hozzá a szükséges tartozékhoz. Ha pedig figyelembe vesszük azt, hogy autónk az idő előrehaladtával mennyit veszít az értékéből, lehetséges, hogy idővel aránytalan kiadásokra kell számítanunk.
Üzemanyag-fogyasztás
Ebben a kategóriában nagyon sok múlik a vezetési stíluson és az adott autó tulajdonságain, általánosságban azonban elmondható, hogy az újabb modellek a folyamatos fejlesztéseknek, új technológiáknak – például a start-stop automatikának – köszönhetően kevesebbet fogyasztanak – különösen az elektromos és hibrid autók.
Szerencsére számos trükk létezik, melynek segítségével egy kicsit lefaraghatunk a régebbi típusú autónk éves fogyasztásából is: vásárolhatunk alacsonyabb gördülési ellenállású gumikat, odafigyelhetünk arra, hogy optimális guminyomás mellett vezessünk, elkerülhetjük a felesleges, rövid távú autózást vagy kipakolhatjuk a csomagtartóban felgyűlt holmikat.
Gépjárműadó
Ez ismét egy olyan kategória, ahol a régebbi autók élveznek előnyt. A gépjárműadót – korábbi nevén súlyadót – meg kell fizetni valamennyi, Magyarországon forgalomba helyezett, magyar rendszámmal ellátott gépjárműre, az adó alapja pedig a járműnyilvántartásban szereplő teljesítmény, kilowattban. Az adó mértéke a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft, a gyártás évét követő 4-7. naptári évben 300 Ft, a 8-11. naptári évben 230 Ft, a 12-15. naptári évben 185 Ft, a gyártási évet követő 16. naptári évtől pedig 140 Ft kilowattonként.
Láthatjuk, hogy minél régebben került autónk forgalomba hozatalra, annál kevesebb gépjárműadót kell évente megfizetnünk.
Kötelező biztosítás
Ha autónkkal szeretnénk részt venni a közúti forgalomban, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással kell rendelkeznünk. Kötelező biztosítás hiányában nem csupán az általunk okozott kárt kell megtérítenünk, de bírság fizetésére is kötelezhetnek minket, illetve kivonhatják a gépjárművet a forgalomból. Erre tehát nagyon fontos odafigyelni.
A tarifákat a biztosítók – jogszabályi keretek között – maguk határozzák meg, azok alapdíjakat, korrekciókat és kedvezményeket is tartalmazhatnak. Az alapdíjat a kilowattban meghatározott teljesítmény alapján állapítják meg, melyre aztán a gépjármű és az üzembentartó adatai alapján, szorzók segítségével különböző korrekciókat alkalmaznak. Itt többek között figyelembe veszik az üzemben tartó életkorát, az üzemeltetés jellegét – általános, bérgépkocsi, oktató gépkocsi, taxi – és az üzemmódot – benzin, dízel, tisztán elektromos, hibrid – is. Számít a vezetési előéletünk, de az is, hogy Budapesten vagy kisebb faluban élünk-e.
Fontos tudni, hogy ez a számítási módszer biztosítónként eltérhet, hiszen van, ahol a szerződő életkorát már az alapdíj számításánál veszik figyelembe.
Láthatjuk, hogy a kötelező biztosítás esetében az autó életkorát alapvetően nem veszik figyelembe, egyes biztosítók azonban adhatnak kedvezményt az idősebb, vagy akár az új, vagy nagyon fiatal gépjárművekre is.
Casco
Míg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás egy baleset esetén a vétlen fél kárát téríti meg, addig a Casco a saját hibánkból minket ért károkra, de a lopásra, rongálásra is fedezetet biztosít. Itt azonban már fontos tényező az autó kora, hiszen a legtöbb biztosító a 10-15 évesnél idősebb gépjárművek esetében Casco biztosítás megkötésére már nem ad lehetőséget. Ha ebbe a kategóriába még beleférünk, vegyük figyelembe, hogy minél régebbi az autónk, annál magasabb biztosítási díjra számíthatunk, itt tehát az idősebb gépjármű megléte komoly hátrányt jelenthet.
Mérlegeljük az előnyöket
Láthatjuk, hogy az autó fenntartásával járó éves költségeket befolyásolja ugyan annak életkora, de nem mindig negatív irányban. Vásárlás esetén tehát érdemes alaposan átgondolni minden olyan szempontot, ami számunkra fontos: ha megfontolt döntést hozunk, még hosszú évekig elégedettek lehetünk választásunkkal.
Ez a cikk egy fizetett promóció, támogatott tartalom, megrendelője a K&H Bank Zrt. A cikkben hivatkozott termék vagy termékek részletei és feltételei a K&H Bank személyes ügyfélpontjain és honlapján (www.kh.hu) érhetőek el.