Hirdetés

2024.08.06. 13:00

Egyre több a kerékpáros baleset Tolnában – Tippek a biztonságos közlekedéshez!

A felmérések szerint a magyarok kétharmada használ biciklit, és majdnem minden ötödik honfitársunknak ez az elsődleges közlekedési eszköze. Nem is csoda, hogy ilyen népszerű idehaza a kerékpár, hiszen mindenképpen olcsóbb és környezetbarátabb, olykor pedig praktikusabb alternatívát nyújt az utazáshoz, mint mondjuk az autó.

PR cikk

A nyeregben ülve nem korlátoznak minket a dugók, nem jelent problémát a parkolás, és még egészséges is, ha a napi rutin útjaink során kicsit megmozgatjuk magunkat a bringával. Ráadásul a közösségi kerékpárbérlő megoldásokkal már nem is kell magunknak biciklivel rendelkeznünk, anélkül is élvezhetjük ennek minden előnyét.

Mindezek köszönhetően mára olyannyira a mindennapjaink részévé vált a biciklizés, hogy hajlamosak vagyunk azt gondolni, a nyeregben semmi baj nem történhet velünk. Sajnos azonban a statisztikák nem ezt mutatják. A kerékpározásnak is megvannak a maga veszélyei, amelyekre érdemes felkészülnünk, hogy kétkeréken is biztonsággal közlekedhessünk nap mint nap.

Milyen gyakoriak a biciklis balesetek?

Hogy mekkora problémáról van szó, azt jól mutatják a baleseti statisztikák. Az Európai Unióban például évek óta 10% körül mozog a biciklis balesetek aránya a közúti balesetek között, és ezekben nagyjából 2 000 ember veszíti életét évente.

Elgondolkodtató, hogy az Európai Bizottság adatai szerint az elmúlt években a halálos kimenetelű balesetek száma a 15–19 évesek körében emelkedett. Ezért különösen fontos felhívnunk a tinédzserek figyelmét a biztonságos kerékpározás szabályaira.

Az EU-ban összesen 1 millió lakosra 4,4 halálos áldozat jut átlagosan a biciklis baleseteket tekintve. Magyarország sajnos ebben a tekintetben jóval rosszabbul áll az uniós átlaghoz képest: nálunk ez a szám 5,8, amivel az európai közösség hatodik legrosszabb eredményét hoztuk.

De nem kell csupán a végzetes esetekre gondolnunk, érdemes megnézni, mennyi kerékpáros baleset történik Magyarországon általában. A KSH adatai szerint évente mintegy 1 500 balesetet okoznak idehaza kerékpárosok, és az is kiderül ebből a kimutatásból, melyek a legveszélyesebb időszakai az évnek.
 

Biciklis baleseti statisztikák havi bontásban
 

Forrás: Kerékpáros balesetek Magyarországon, havi bontásban (2023), KSH

Az ábrán jól látszik, hogy a nyári hónapokban történik a legtöbb biciklis baleset. Ez önmagában nem is meglepő, hiszen ilyenkor nyeregbe pattannak azok is, akik az év nagy részében nem kerekeznek, de egy tó körüli kerékpártúra vagy a nyaralás során a szálláson bérelhető bicikli őket is kicsábítja. Sajnos Tolna vármegye sem mentes az ilyen esetektől, a közelmúltban itt is történt egy végzetes kerékpáros baleset.

A leggyakoribb baleseti okok

Hogy megelőzhessük a tragikus kimenetelű baleseteket, meg kell ismernünk, milyen okok vezetnek leggyakrabban ezek bekövetkezéséhez. A kerékpáros balesetek sokszor a szabálytalan kanyarodás, az irányjelzés elmulasztása, és az elsőbbségi szabályok figyelmen kívül hagyása miatt történnek.  

 Nyáron történik a legtöbb kerékpáros baleset.
Forrás: Freepik

Ahogy azt már korábban írtuk, a legtöbb baleset a nyári időszakban következik be. Ilyenkor a hőség a felkészült biciklisek dolgát is megnehezíti, hatványozottan igaz ez azokra, akik nem tekernek rendszeresen, vagy rosszabb kondícióval ülnek a kerékpárra. A kánikulában csökken a figyelem, miközben a nyaralószezon beköszöntével egyre többen vannak az utakon, ami folyamatos koncentrációt igényel a közlekedésben résztvevőktől. Az elsőbbségadás elmulasztásával pedig hirtelen egy balesetveszélyes szituációban találhatják magukat.

A nyári időszakban sokan keresik fel kerékpárral a Balaton és más tavak környékét, valamint a nyaralóhelyek közelében lévő túraútvonalakat. Ilyenkor azonban a kevésbé rutinosak hajlamosak túlvállalni magukat a kaland kedvéért, és máris könnyebben megtörténik a baj.

Mit tehetünk a balesetek megelőzése érdekében?

A kerékpáros közlekedés során az első és legfontosabb a személyes biztonságunk, testi épségünk védelme. Ennek nélkülözhetetlen eleme a sisak – ami lakott területen kívül, 40 km/h sebesség felett kötelező – és más védőfelszerelések viselete, amelyek kiemelten fontosak a gyermekek esetében. De vegyük ide a különösen éjszaka elengedhetetlen, láthatóságunkat segítő eszközöket, mint például a láthatósági mellény, amit lakott területen kívül, éjjel vagy korlátozott látási viszonyok között szintén kötelező viselni.

Közlekedésre csak olyan kerékpárt használjunk, ami műszakilag kifogástalan állapotban van, és minden kötelező tartozékokkal rendelkezik. Ezeknek a kritériumoknak azok a kétkerekűek felelnek meg, amelyek rendelkeznek:

  • megbízható kormánnyal;
  • a két kereket külön-külön kezelő fékberendezéssel;
  • fehér vagy kadmiumsárga, folyamatos vagy villogó fényű, 150 m-ről látható első lámpával;
  • piros, folyamatos vagy villogó fényű, 150 m-ről látható hátsó lámpával;
  • az első keréken elhelyezett kettő darab küllőprizmával vagy a reflexcsíkos gumiköpennyel;
  • elöl fehér, hátul piros fényvisszaverő prizmával;
  • és csengővel.

Végül, de nem utolsó sorban gondoskodnunk kell a biztonságos közlekedéshez szükséges tudásunk folyamatos fejlesztéséről. Ha biciklire ülünk, ismernünk kell a KRESZ szabályait, hogy zökkenőmentesen, a forgalom többi résztvevőjével összhangban tudjunk közlekedni.

Ez utóbbiról ugyanis sokan megfeledkeznek, pedig a kerékpárosok ugyanolyan résztvevői a forgalomnak, mint az autósok. Saját magunk és mások védelme érdekében is fontos, hogy elegendő időt és figyelmet fordítsunk a szabályok elsajátítására, hogy a veszélyes szituációkat időben felismerhessük és elkerüljük.

A biztosítás segít, ha megtörtént a baj

Ha minden óvintézkedés ellenére is megtörtént a baj és balesetet szenvedtünk, akkor egy személyre szabott biztosítási konstrukció még mindig képes garantálni a szükséges anyagi fedezetet a balesetet követő időszakra.

Ma már kerékpárosként is többféle biztosítás közül választhatunk:

  • egy részük a bicikliben keletkezett károkra;
  • egy részük az általunk okozott károkra;
  • megint másik részük pedig a saját testi épségünkben bekövetkezett egészségkárosodásra nyújt fedezetet.

Egy kerékpárért manapság bizony mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. Mindegy, hogy mountain bike-ról, trekking vagy országúti kerékpárról van szó. Ma már alapvetésnek tűnik, hogy százezer forintos nagyságrendről indulnak az árak. És akkor még nem is beszéltünk az elektromos biciklikről, amelyeken félmilliós és milliós árcédulákat is találhatunk. Sőt, ma már a karbon- vagy épp acélvázas változatokkal és a különféle extrákkal garantált, hogy hat- vagy hétszámjegyű összegekben kell gondolkozzunk.

Kerékpárosként is többféle biztosítás közül választhatunk.
Forrás: Freepik

Ilyen értéknél már érdemes elgondolkodni egy olyan casco-jellegű biztosításon, amelynek segítségével egy baleset után finanszírozhatjuk kerékpárunk javíttatását vagy cseréjét.

A kerékpárra szóló vagyonbiztosításunkat ráadásul igényelhetünk balesetbiztosításunk vagy akár lakásbiztosításunk kiegészítéseként is. Nem kell tehát feltétlenül külön szerződést kötnünk.

A legnagyobb körültekintés ellenére is követhetünk el hibákat, és okozhatunk kárt másoknak. Ilyen esetekre nyújtanak fedezetet a felelősségbiztosítások. Ha például a mi hibánkból biciklisként ütközünk egy autóval, akkor az okozott kár vagy az autóban utazók személyi sérülése miatt kártérítési felelősségünk keletkezik.

Mindezeket a díjakat részben vagy egészében fedezheti a felelősségbiztosításunk, így nem kell hirtelen többszázezres vagy milliós összeget letennünk az asztalra, hogy kárpótoljuk a vétlen autósokat.

De ne feledkezzünk meg önmagunkról sem. Akár egy egyszerű koccanásban is súlyos sérüléseket szenvedhetünk, ha szerencsétlenül esünk. A balesetet követő lábadozás és rehabilitáció költségeinek finanszírozásában nagy segítséget jelenthet egy balesetbiztosítás. Egy súlyosabb biciklis karambol esetében ugyanis elszenvedhetünk olyan töréseket, sérüléseket, amelyek speciális kezelést, gyógytornát igényelhetnek.

Azonban még ennél is többet nyújthat egy ilyen védőháló. Előfordulhat ugyanis, hogy a baleset miatt átmenetileg hosszabb időre kiesünk a munkából, keresőképtelenné válunk. Ebben az időszakban pedig a biztosításunk fogja fedezni a kieső jövedelmünket, és garantálni anyagi biztonságunkat.

A megfelelő óvintézkedésekkel gondtalanul kerékpározhatunk

Bár a biciklizés a legtöbbünknek a napi rutin része, nem feledkezhetünk meg az esetleges veszélyeiről. A közlekedésben résztvevők közül a kerékpárosok az egyik legvédtelenebb csoport. Évente több halálos kimenetelű biciklis baleset is történik itthon, nem beszélve az egyéb sérülésekről.

A tragédiák elkerülése érdekében fontos, hogy mindenképpen tartsuk be a kötelező és a javasolt biztonsági intézkedéseket. Nyáron, a kerékpáros szezonban, kiemelten figyeljünk magunkra és embertársainkra.

Ha a cikkünkben összegyűjtött legfontosabb ismereteket a gyakorlatban is alkalmazzuk, akkor máris egy sor óvintézkedést tettünk azért, hogy a sokszor tragikus végkimenetelű baleseteket elkerüljük.

Amennyiben mégis megtörténne a baj, akkor a különböző típusú biztosítások nyújthatnak anyagi segítséget a baleset miatt felmerülő költségek rendezésében.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában