Szervizdíj és borravaló

7 órája

Szervizdíj maximalizálás, új időszámítás jön a vendéglátásban

A Tolna vármegyei éttermek és szálláshelyek új kihívással néznek szembe. Az új turisztikai akcióterv részeként ez a szervizdíj maximalizálás. De hogyan érinti ez a változás a helyi vendéglátást? A vendéglátóipar vezetői osztják meg véleményüket.

Balogh Éva

Nagy átalakulást hozhat a vendéglátásban a szervizdíj maximalizálás, különösen az éttermek és szálláshelyek területén. A kormány által meghatározott szervizdíjat 12 százalékban maximalizálják, ami a vendégek számára egyértelműbb és átláthatóbb árképzést biztosít. Ez különösen fontos Tolna vármegye éttermei számára, ahol a helyi vendéglátók is igyekeznek alkalmazkodni az új szabályokhoz. 

szervizdíj maximalizálás a vendéglátásban
A szervizdíj maximalizálás ösztönzi a borravaló adását is 
Fotó: Makovics Kornél (archív)

A tolna vármegyei éttermek is érintettek: 12 százalék lesz a felső határ

A Noresa Étterem és Panzió tulajdonosa, Sípos Norbert úgy véli, a szervizdíj különválasztása a borravalótól sokat javít a tájékoztatáson. „A szervizdíj mindig is része volt az árképzésnek, és nagyon jó ötletnek tartom ennek maximalizálást.” – nyilatkozta Norbert. „Fontosnak tartom, hogy a szolgáltatók a számlán egyértelműen tűntessék fel az árak mellett a szervizdíjat, hogy a vendég ne érezze becsapva magát a fizetésnél. Sajnos volt már vendégként rossz tapasztalatom ebből pont Szekszárdon, és mivel én is éterem tulajdonos vagyok, erre talán jobban oda is figyelünk.”– tette hozzá Norbert.

Mészáros Zsanett, a szekszárdi Hotel Merops Mészáros vezetője kiemelte, hogy a szervizdíj maximalizálása náluk már évek óta bevett gyakorlat. „A szállóvendégeknél a köztudatban nincsen benne a borravaló, és ezt nem is problémaként említem, de így nálunk a szervizdíj segíti a kollégák fizetésének kiegészítését. Mi öt éve vezettük be, akkor 12 százalékban állapítottuk meg, és ezt azta is tartjuk.” – mondta Zsanett, hozzátéve, hogy ez a megoldás az egész vendéglátásban átláthatóbb rendszert biztosít. 

Klotcz István, a dombóvári Fortuna étterem vezetője viszont arról számolt be, hogy nem alkalmaznak szervizdíjat, és nem is ismernek éttermet a környéken, amely eddig élt volna ezzel a lehetőséggel. „Dombóváron nem jellemző, hogy szervizdíjat számolnak fel az éttermek. Nálunk sem vezettük be, és nem is tervezünk ilyesmit. A vendégek, ha elégedettek a szolgáltatással, akkor borravalót adhatnak, de ez teljesen az ő döntésükön. Én a könyvelőmmel kiszámoltattam, hogy hogyan járnak jobban az alkalmazottak, ha bevezetjük a szervízdíjat, vagy ha maradunk a borravalós megoldásnál. Az utóbbinál döntöttem, már csak azért is, mert a vendégek árérzékenyek, nagy a verseny is, nem szerettünk volna még több áremeléssel vendéget veszíteni.

Nekünk eddig ez vált be.” – mondta Klotcz István, aki szerint a szervizdíj alkalmazása nem illik bele minden étterem profiljába, de mivel szabadon dönthetnek vezetőként a bevezetéséről, így nincs is ellene kifogása. Klotcz István hozzátette, hogy sokan nem tudják, a borravalót bankkártyával is lehet fizetni, ami egyre elterjedtebb gyakorlat. „Érdemes fizetésnél rákérdezni, hiszen így is kifejezhetjük elégedettségünket, még ha készpénz nincs is nálunk.” – javasolta az étteremvezető.

szervizdíj maximalizálás a vendéglátásban
Fontos, hogy a számlán egyértelmű legyen a szervizdíj (Fotó: Nagy Lajos   Veszprém Megyei Napló)

 

Szervizdíj maximalizálás: most akkor mindenki jól jár?

Az új szabályozás nem csak az éttermek működését alakítja át, hanem a fogyasztók szokásait is befolyásolhatja. A 12 százalékos határ bevezetése miatt várható, hogy vendég ad majd borravalót is, hiszen így még világosabban elkülönül majd a szervizdíjtól. Tolna vármegye éttermeiben a változás biztosan érezteti hatását, hiszen a vendégek nagyobb átláthatóságot várnak az árképzés terén.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában