Közélet

2012.12.10. 12:35

Kifinomult módszerrel csalják lépre a vevőket

Egyre kifinomultabb módszerekkel csalogatják az árubemutatókra a közönséget. A legújabb ajánlat az egészségügyi szűrés.

TEOL

Évről-évre ellenőrzi a termékbemutatókat a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége. A cél a törvénytelenségek visszaszorítása. Egyes cégek folyamatosan megpróbálják kijátszani nemcsak a hatóságokat, hanem a vásárlókat is. A szórólapos toborzásnak már vége. A becserkészésre váró, általában idősebb korú résztvevőket telefonon hívják fel, majd postai úton névre szóló meghívót küldenek.

Most már nem mosóport, mosogatószert, öblítőt adnak ajándékba, hanem ingyenes szűrővizsgálattal csalogatnak. Ez a legújabb módszerrel becsomagolt árubemutató. A szervezők szerint az egészségügyi szűrés értéke 20-30 ezer forint, amely a résztvevőknek ingyenes, ha a meghívót bemutatják. Van olyan cég, aki még arra is felhívja a figyelmet, hogy „a szűrések előtt két órával mellőzze a dohányzást és az alkoholfogyasztást, valamint hogy a TAJ kártyáját mindenki hozza magával”.

A megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségének két dolgozója részt vett egy ingyenes élet-egészség napon, ahol csontozatállapot felmérést, idegrendszeri mérést, szív- és érrendszer állapot mérést, mozgásszervi állapot mérést, vércukorszint mérést, vérnyomásmérést ígértek. A felügyelőket nem, a résztvevők egy részét meglepetésként érte a helyszínen az a felismerés, hogy ez bizony egy árubemutató. Az előadó elmondta, hogy a „szűrésen” a részvétel teljesen önkéntes.

Húsz nagyon egyszerű kérdésre kellett válaszolni, mint például: életkor, testmagasság, testsúly, vérnyomás, dohányzási szokások, sportolási szokások, lépcsőzésnél hányadik emeleten fogy el a levegő, hányszor kell kimenni a mosdóba egy éjjel, vannak-e ízületi fájdalmai, szárad-e a szája, stb. A bemondott adatokat elküldték e-mailben egy orvosnak, aki az árubemutató előadás végére megküldte a diagnózist, amit minden résztvevő megkapott.

A helyszínen nem történt semmiféle mérés, valószínűleg azért, mert erre a vállalkozásnak nincs meg a szükséges engedélye. A megkapott diagnózison pedig a cég feltünteti a bűvös mondatot „ez a kiértékelés nem tekinthető orvosi diagnózisnak, amennyiben pontos diagnózist szeretne, keresse fel háziorvosát”, ami azt jelenti, hogy semmit sem ér...

A termékbemutatón egyébként pulzáló mágnes terápiás matracot és párnát árultak „kedvezménnyel”, közel négyszázezer forintért. A kereskedelmi forgalomban lényegesen – akár ötödével – olcsóbban lehet ezeket a termékeket megvásárolni.

Aki vávárol, alaposan tanulmányozza át a szerződést

A fogyasztóvédelmi felügyelőség azt ajánlja az érdeklődőknek, hogy legyenek körültekintőek, és ha mégis vásárolnának egy termékbemutatón, addig ne írjanak alá semmilyen adásvételi vagy kölcsönszerződést, amíg át nem olvasták annak minden pontját. Beleértve az apró betűs részeket is. A termékbemutatókra a távollevők között kötött kereskedelmi szerződésekről szóló kormányrendelet vonatkozik, amely szerint az adásvételtől, a termék átvételétől számítva, nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a vevő. Egyes cégek elhallgatják ezt, vagy miután kiárusították bóvlikészletüket, gyorsan megszűnnek, így nincs kinek benyújtani elállási igényünket. A termékbemutatókat szervező és tartó vállalkozások munkatársai profi módon győzik meg a résztvevőket a kihagyhatatlan termékek nélkülözhetetlenségéről. A hatóság arra hívja fel a figyelmet, hogy mielőtt bárki vásárolna, tájékozódjon a termékről, illetve az árakról.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!