Közélet

2013.09.04. 07:48

Csapdák! A jól csengő akciók gyakran átverésnek bizonyulnak

A kereskedők módszerei egyre kifinomultabbak, de a fogyasztóvédelem szerint jól teszi a boltos, ha a reklamáló ügyfelet komolyan veszi.

TEOL

Napi 1000 forinttal számolva is 30 ezer forintot költ egy ember egy hónapban élelmiszerre, a rezsi alsó hangon is 25 ezer forint, így egy minimálbért keresőnek gyakorlatilag alig marad pár ezer forintja a váratlan kiadásokra, esetleg ruha vagy élvezeti cikkek vásárlására. Nyilván ez az oka, hogy a Tolna megyében élők jelentős hányada keresi az akciós termékeket, igénybe veszi a kuponokat, gyűjtögeti a pontokat. Egy szekszárdi nyugdíjas hölgy például ezekből vesz karácsonyi ajándékot a családtagjainak. Csakhogy a jól csengő ajánlatok gyakran csapdákat rejtenek. Nem ritka, hogy a meghirdetett akciós termék már az első napon elfogy, vagy nem teljes körű a tájékoztatás, mert a reklámozott kedvezmény, csak több ezer forintos végösszegű vásárlás esetén vehető igénybe az adott árucikkre.

Foltin Gyula, a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség vezetője elmondta, tapasztalataik szerint a modern marketing sokszor a törvényesség és az etika határait feszegeti. A szórólapok elsődleges célja a vásárlók becsalogatása az üzletbe, akár annak árán is, hogy „kicsit” bosszankodik azért, mert a kinézett 99 forintos akciós termék éppen nem kapható, de ha már ott van, elkölt pár ezer forintot. A trükkök száma szinte végtelen, ilyen például, amikor a többféle ízesítésű termék közül csak az egyik olcsóbb, vagy amikor apró betűkkel a reklámújság végén van feltüntetve, hogy mely napokon melyik áruházra vonatkozik az akció.

Egy tolnai olvasónk egy háromrészes táska szettet rendelt meg egy katalógusból, amelyben azt ígérték postaköltséggel együtt mindössze 2999 forintot kell fizetnie. A csomagot a férje vette át, de addigra már 3999 forintba került. Felhívta a forgalmazót, ahol roppant udvariasak voltak vele, de megnyugtató megoldás nem született. A hölgy hozzátette, nem az 1000 forintja miatt aggódik, az elvről van szó. Bár hozzátette, mire valaki elismeri a tévedést, már a telefonköltsége is többe fog kerülni.

Foltin Gyula elmondta, a katalógus küldőjének kötelessége feltüntetni a termék vagy szolgáltatás – áfát és egyéb kötelező terheit is magába foglaló – árát, illetve minden egyéb járulékos költséget, például a szállítási vagy postaköltséget. A felügyelőség vezetője hozzátette, áruküldés estén a fogyasztó mindenképpen tisztázza le az eladóval a szállítási költséget, mert előfordulhat, hogy az olcsón meghirdetett termék végül drágább lesz, mintha egy helyi áruházban vásárolta volna meg.

A reklamáló ügyfeleket érdemes komolyan venni, mert egy dühös vásárló mögött akár ötven-száz is állhat, a többség azonban nem szól, csak attól kezdve messziről elkerüli az üzletet vagy a szolgáltatót.

Árfeltüntetés

Több olvasónk jelezte, egyes üzletekben bevett gyakorlat, hogy az egyes ruhaneműket tartó állványra nagy betűkkel kiírják, hogy 1990 forinttól. Csakhogy a szám hatalmas betűkkel van feltüntetve, a -tól toldalék viszont egészen mini betűkkel, így a vásárló gyakran csak a pénztárnál szembesül azzal, hogy jóval drágább terméket emelt le. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számára nem ismeretlen probléma, miszerint a kereskedők az árakat nem tüntetik fel egyértelműen és jól beazonosíthatóan. Ha a szabálytalanságok ismétlődnek, vagy ha áruházláncokról és hipermarketekről van szó, akár nagyobb bírság is kiszabható ezért. Amennyiben szabálytalanságot tapasztal a fogyasztó, és panaszát az üzletben nem rendezik, úgy azt minden esetben írja be a vásárlók könyvébe, ezt a hatóság munkatársai megvizsgálják. 

Kuponok

,,Kuponok érvényesítésével vásárolt akciós termékeket nem cserélünk!” Aki ilyen, vagy ehhez hasonló kijelentést hall, ne engedje megtéveszteni magát. A vonatkozó jogszabályi előírások alapján ugyanis, a kedvezményesen értékesített termékkel kapcsolatban is van helye minőségi kifogásnak – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a honlapján. Egyúttal hozzáteszi, amennyiben bárki azt tapasztalja, hogy a vállalkozások nem tartják be az akció feltételeit, pl. nem biztosítják a kuponokon feltüntetett kedvezményt, vagy feltételeket szabnak a szavatossági jogot illetően, az illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségnél eljárás kezdeményezhető a vállalkozás megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata kapcsán. Mindezek mellett érdemes körültekintően elolvasni az adott kuponért milyen feltételek mellett, milyen szolgáltatás kapható.

Érdemes kinyomtatni

Körültekintés. Ennek kell a kulcsszónak lennie, ha valaki internetes vásárlásra adja a fejét. Nem elég a termékről begyűjteni a lehető legtöbb információt, tanácsos a forgalmazó megbízhatóságáról is meggyőződni. Amennyiben a honlapon fel van tüntetve a cég neve, címe, telefonszáma, a felelősök neve és a cégjegyzékszám – ez ugyanis törvényileg előírt –, akkor kevésbé kell tartani az adatok jogtalan felhasználásától. Ezek hiányában érthető módon merülhet fel a gyanú, miszerint a cég talán nem is létezik. A hatóságok azt javasolják, hogy a vásárlási feltételeket nem elég csak elolvasni, hanem érdemes azt lementeni, illetve kinyomtatni, így ugyanis probléma esetén a vásárló bizonyítani tudja, hogy rendelését milyen feltételek mellett adta le. Ha gond adódik, akkor erre hivatkozva tud panaszt tenni a fogyasztóvédelemnél.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!