Kokas módszer fejleszti a gyermeki személyiséget

2024.06.22. 20:00

Zenéből látnak színeket az alkotó apróságok

Különleges módszer fejleszti a naki óvodásokat. A nebulók képesek a zenéből színeket látni. Az intézmény vezetője a nemzetközi hírű zenepedagógus tanításából merít. A gyermekek megtanulnak figyelni, önmagukra és egymásra is.

Szeri Árpád

A zenéből lehetséges színeket látni. Ezt igazolja az a képkiállítás, ami a közelmúltban Nakon, a Községi Óvodában fogadta az érdeklődő közönséget. A tárlat éves termése a kis ovisok keze munkáját dicséri. Az alkotások a témahetekhez, évszakokhoz kötötten, rendszert alkotva születtek, tiszteletben tartva a gyermekek egyéni fantáziát.

Kokas
A kiállítás megnyitására Mezei G Krisztina (jobb oldalon) Cs. Mayer Katalin nyugalmazott óvoda pedagógust, festőt és bábelőadót kérte fel
Fotó: Beküldött fotó

Elcsendesedés, befelé figyelés

– A mi kiállításunk anyaga kicsit más, mint a többi – mondta el lapunknak Mezei G Krisztina óvoda vezető. – Méghozzá azért, mert az alkotás folyamata nem a megszokott elvek mentén haladt. Esetünkben ugyanis a képeket a tánc és a zene csendes megélése ihlette.

Ez a különleges, vármegyénkben egyedülálló művészeti nevelés a Kokas módszeren alapul. Dr. Kokas Klára nemzetközi hírű, magyar zenepedagógus és zenepszichológus volt, személyiségfejlesztő metódusát a világ számos helyszínen alkalmazzák.

– A mi óvodánk tevékenységalapú pedagógiai programjába is jól beépíthető a Kokas módszer – folytatta az intézmény vezetője.  – Igyekszem heti rendszerességgel kivitelezni, ugyanakkor néhány emblematikus eleme a mindennapi foglalkozásokban is megjelenik. A lényeg az, hogy a zene, a dal, a tánc és a  vizuális alkotómunka a személyiség egészére kedvező hatást gyakorol. Ezzel együtt is egyre lényegesebbnek tartom a foglalkozás azon részét, amikor a gyermekek a zene hallgatásakor elcsendesedve gyakorolják a befelé figyelést.

Teszik ezt – általános értelemben – egy olyan közegben, ami ellene hat az ilyen elcsendesedésnek. A mai gyermekek állandó „pörgésben” vannak. Illetve, ha nincs megfelelő  mennyiségű inger számukra, akkor az elektronikus eszközök adta magányba menekülnek. Ennek a léthelyzetnek komoly következményei lehetnek. Mezei G Krisztina egyre többször találkozott olyan gyermekkel, akiből agressziót, motoros kényszert avagy hiperaktivitást váltott ki elveszett mivolta.

A gyermekek megtanulnak figyelni

– A csend megélése a zenében ezért lényeges eleme a Kokas módszernek – hangsúlyozta a pedagógus. – Hiszen rendhagyó módon erősíti az érzelmi akarati élet, a társas kapcsolatra való igényt. Ezt átérzik a gyermekek is. Nem véletlen, hogy mindig várják a foglalkozást. Így azt a beköszöntő, közös névéneklést, amikor mindegyik óvodás neve elhangzik.

A sok improvizatív elemet, vidám fordulatot tartalmazó dalos játék a foglalkozás egésze alatt magával ragadja a gyermekek fantáziáját. A kiválasztott zenemű hangulatában kapcsolódik a dalhoz, tovább erősítve a megélést, az átérzést. Ezután a szabad mozgás felold, végezetül a vizuális, kötöttségek nélküli alkotómunka megjelenít. Általában örömöt, vidámságot, de előfordul, hogy szomorúságot vagy éppen fájdalmat.

– A Kokas módszer, annak rendszeressége biztosíték arra, hogy a gyermek személyisége kedvező módon változzon – adott összegzést végezetül Mezei G Krisztina. – Számos fejlesztő hatása mellett eredményessége leginkább abban érhető tetten, hogy a gyermekek megtanulnak figyelni úgy önmagukra, mint egymásra. Ennek azért van jelentősége, mert csakis önmagunk megismerésével válunk képessé arra, hogy valójában megértsük és támogassuk embertársainkat.

Cs. Mayer Katalin kiállítás megnyitója

„Nagyon boldog vagyok, hogy én szólhatok pár szót ezen a kedves, értékes rendezvényen, amit a gyermekeknek köszönhetünk. Az ő színes, változatos világukba pillanthatunk most be. Mielőtt megérkeztem Nakra, megtudtam, hogy élt itt egy híres ember, Széles Lajos, akinek kész kalandregény volt az élete. Amerikába kellett menekülnie, de aztán hazahívta a szülőföld szeretete. Ezt is megtanulhatjuk tőle. Ő fedezte fel, hogy a rózsa szirma nemcsak szép és illatos, hanem gyógyításra is csodálatos. S volt Naknak egy festője is, Bernát János.

Én magam is mindig kis falvakban neveltem a gyermekeket, és szomorúan tapasztaltam, hogy időnként lekezelően bántak velem, mondván: csak egy kis faluban vagyok óvónő, ráadásul halmozottan hátrányos gyermekkel. Mindig azon fáradoztam, hogy bebizonyítsam: a kis faluban élő gyermekek semmivel sem kevesebbek, mint a városiak, sőt! Kecskeméten tanultam, s mivel a Kokas módszer Kodály Zoltán zenei nevelésével szoros kapcsolatban áll, mi is sokat foglalkoztunk a gyermekekkel ezen módszer alkalmazásával.

Játszottunk, sétáltunk, kirándultunk, énekeltünk, táncoltunk, festettünk, sároztunk, agyagoztunk. Arra törekedtem, hogy ebből öröm, sikerélmény származzon.  Így jutottam el oda a kicsikkel, hogy rendszeresen nyertek rajz pályázatokon, szavaló versenyeken, s az Országos Roma Önkormányzattól elismerő oklevelet vehettem át tevékenységemért. Ez megerősített abban, hogy jó úton járok.

Elnézést kérek a személyes kitérőért. Számunkra, együtt Krisztinával, az óvodai élet nem létezhet ének, tánc, ábrázolás, mozgás, a szép, a lélek szeretet nélkül. Amikor találkoztunk és megismertük egymást, azonnal egy hullámhosszon beszélgettünk, és azóta is figyelemmel kísérjük egymás pályafutását.

Rózsakert óvoda – csodaszép ez a név! Tudjátok-e gyerekek, hogy milyen sokféle rózsa van a világban? Három-négyezer fajta. A rózsák egyidősek az emberiséggel. Ez a virág mindig a szépet, a szeretetet, büszkeséget, az egyéniséget szimbolizálta. Mindegyik más és egyedi, mint amilyenek ti is vagytok.

Antoine de Saint-Exupéry író A kis herceg című meséjét is bizonyára ismeritek. Innen származik az idézet: „Az idő, amit a rózsádra vesztegettél: az teszi olyan fontossá a rózsádat.” Most, ezen a kiállításon is ünneplőbe öltöztettük a szívünket. Ti vagytok szüleiteknek a legszebb, legértékesebb rózsái. S ha a sors olyan pedagógust, óvónénit küld felétek, aki szintén tudja ezt, szerencsés gyermekek vagytok.

Mert előhívhatjátok az álmaitokat a zene segítségével. Mesebeli varázscipellőt húzhattok lábaitokra, ecsetetek táncolva festhet szivárványt, rózsaszirmokat, amit csak a képzeletetek enged. Itt mindenki csak jót és szépet tud festeni, itt nincs olyan, hogy nem sikerült, hogy nem vagy elég jó. Elfogadjátok egymást, örültök egymás sikereinek is. Így van ez most is, hiszen idén két sikeres gyermek is nyertes lett rajzpályázaton.

Tóth Mátyás a Tolna Megyei Balesetmegelőzési Bizottság pályázatán harmadik helyezést ért el. S nemrég érkezett a jó hír, hogy a Mosolygós Magyarországért Mozgalom számára készített Molnár Hanna Mira rajzot is elismerték. Az a megtiszteltetés ért, hogy oklevelét én adhatom át. Szívből gratulálok, akárcsak a felkészítőjének is!”

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában